Noord Nederlands Orkest
Bruchs Vioolconcert & Dvorák 7
Twee tijdloze meesterwerken o.l.v. jonge sterdirigent
Two timeless masterpieces conducted by a young star conductor
De jonge Iraanse dirigent Hossein Pishkar maakt een ware zegetocht over de Europese concertpodia. Bij het NNO debuteerde hij in seizoen 24-25. Nu keert hij terug met een warmbloedig en temperamentvol programma. Het Eerste Vioolconcert van Max Bruch is een tijdloos meesterwerk. En Dvořáks Zevende Symfonie is een van de beste uit de hele reeks – en dat wil wat zeggen voor zo’n trefzekere componist.
Bruchs Vioolconcert nr.1 is een wonderlijk geval. Hier hoor je een geïnspireerde componist die het beste uit viool en orkest weet te halen. Het zegt veel over de zeldzame klasse van dit gepassioneerde en opzwepende werk. Even onweerstaanbaar is Dvořáks Zevende Symfonie. Het is een van de vele voltreffers die de Tsjechische meester op latere leeftijd scoorde. Want naast de Negende is dit zijn meeslependste symfonie, fraai balancerend tussen levenslust en tragiek. Kortom, een programma vol doorvoelde stukken en een gloedvolle comeback van Hossein Pishkar.
Programma en bezetting
R. Schumann: Genoveva: Ouverture op.81
M. Bruch: Concert voor viool en orkest nr.1 op.26 in g
A. Dvorák: Symfonie nr.7 op.70 in d
dirigent: Hossein Pishkar | viool: Carolin Widmann
The young Iranian conductor Hossein Pishkar is making a real triumphal march across the European concert stages. He made his debut at the NNO in season 24-25. Now he returns with a warm-blooded and temperamental programme. Max Bruch’s First Violin Concerto is a timeless masterpiece. And Dvořák’s Seventh Symphony is one of the best in the entire series – and that is saying something for such a sure-fire composer.
Bruch’s Violin Concerto No. 1 is a wonderful case. Here you hear an inspired composer who knows how to get the best out of violin and orchestra. It says a lot about the rare class of this passionate and rousing work. Equally irresistible is Dvořák’s Seventh Symphony. It is one of the many hits that the Czech master scored at a later age. Because next to the Ninth, this is his most compelling symphony, beautifully balancing between zest for life and tragedy. In short, a program full of heartfelt pieces and a glowing comeback by Hossein Pishkar.