Groot Omroepkoor

Groot Omroepkoor

Ein Deutsches Requiem (Brahms)

Groot Omroepkoor

Ein Deutsches Requiem (Brahms)

  • Vrijdag 6 maart 2020
  • SPOT/De Oosterpoort, Grote zaal / Trompsingel 27
  • 20:15 start programma
  • (Tijden onder voorbehoud)

In de rij beroemde requiems neemt die van Brahms een aparte plek in. Anders dan de katholieke traditie voorschrijft, schreef de protestantse Brahms geen Latijnse mis voor de doden, maar hartverwarmende troostmuziek voor mensen die treuren om gestorven dierbaren en de eindigheid van het eigen bestaan. Ein Deutsches Requiem moet vooral troost en hoop bieden aan hen die achterbleven.

Brahms was nog geen dertig toen hij begon met het verzamelen van de teksten. De treurige dood van zijn vriend Robert Schumann in 1856 speelde daarbij ongetwijfeld een rol. Na de dood van zijn moeder in 1865, die hem zo mogelijk nog meer aangreep, ging hij componeren. In 1868 werden de eerste delen uitgevoerd van dit omvangrijke meesterwerk voor koor, solisten en symfonieorkest. In handen van het Groot Omroepkoor, het grootste professionele koor van Nederland, goed voor een onvergetelijke avond voor de koorliefhebbers.

Programma

Tijdens dit concert hoort u de London Version voor quatre-mains piano, twee solisten en koor.

Restaurant Tromp

Restaurant Tromp

Lekker eten kan ook in De Oosterpoort! Vanaf 17.00 uur bent u van harte welkom in ons restaurant Tromp. Bekijk de menukaart of reserveer een tafel via Couverts.

dirigent: Florian Helgath ∙ solisten: Tanja Obalski (sopraan) en Daniël Hermán Mostert (bariton)

Ein Deutsches Requiem

On the list of famous requiems, Brahms’s has a special place. Contrary to what catholic tradition prescribes, the protestant Brahms did not write a Latin mass for the death. Instead he created heartwarming consolation music for people mourning for deceased loved ones and the finitude of their own existence. Ein Deutsches Requiem was primarily meant to offer comfort and hope to those who stayed behind. Brahms had not yet reached the age of 30 when he started collecting the words. The sorrowful death of his friend Robert Schumann in 1856 undoubtedly played a part here. After the death of his mother in 1865, which might have affected him even more, he started composing. The first parts of this grand masterpiece for choir, soloists and symphony orchestra were performed in 1868. In the hands of the Groot Omroepkoor (Great Broadcasting Network Choir), the biggest professional choir in the Netherlands, an unforgettable evening for choir aficionados is guaranteed. During this concert, you will hear the London Version for piano four-hands, two soloists and choir.