Pynarello
John Giovanni
Mozart meets Michiel Romeyn in een absurdistische rock-'n-roll-opera
An Absurdist Rock-’n-Roll Take on Mozart’s Opera
Wat als Mozart in 2025 zou leven? Hij zou waarschijnlijk in een rockband spelen, schandalen veroorzaken en viral gaan op TikTok. In John Giovanni krijgt de beroemdste rokkenjager uit de operageschiedenis een moderne make-over. Don wordt John: een over het paard getilde rockster die denkt dat hij overal mee wegkomt. Ken je het type?
Pynarello haalt Mozarts meesterwerk uit het museum en zet het op z’n kop. Het ene moment hoor je de muziek in al haar originele schoonheid – die beroemde melodieën waar je kippenvel van krijgt. Het volgende moment raast diezelfde muziek als een rock-orkaan door de zaal: drums, basgitaar, gierende saxofoon. De beroemde opening knalt nog harder dan hij in 1787 deed en Deh Vieni Alla Finestra transformeert van een verleidelijke mandoline-ode naar een scheurende gitaarsolo. Mozart meets the Stones, en ze vinden elkaar geweldig.
Op het podium staan popzangeres Dorona Alberti (Gare du Nord) als de vrouw die wraak zoekt en The Voice-winnaar Jim van der Zee als de gentleman die ridder wil zijn. Op het grote filmdoek daarboven: Jiskefet-legende Michiel Romeyn als de walgelijke John Giovanni himself, in absurdistische scènes die alleen híj kan bedenken. Podium en film gaan een hilarische dialoog aan, terwijl de muzikale anarchisten van Pynarello – zonder bladmuziek, zonder dirigent – voor de soundtrack zorgen.
Het resultaat? Een bruisende voorstelling van een uur waarin opera, film, humor en rock samensmelten. Klassieke schoonheid botst op brutale bravoure. Voor iedereen die durft te lachen om mannen met te grote ego’s. Voor liefhebbers van Mozart én muziek van nu. Voor fans van Jiskefet én opera. Voor jou dus.
Waarschuwing: bevat spetterende rockmuziek, vieze grappen en Mozart zoals je hem nog nooit hebt gehoord.
Michiel Romeyn is te zien in een filmprojectie en staat niet live op het podium.

Programma en bezetting
Gebaseerd op Don Giovanni van Wolfgang Amadeus Mozart. Met o.a.:
Madamina, il catalogo è questo
Là ci darem la mano
Dalla sua pace
Fin ch’han dal vino
Deh vieni alla finestra
Don Giovanni, a cenar teco
Pynarello | Michiel Romeyn – als John in de film | Dorona Alberti, Jim van der Zee – zangers

Abonnement Onvergetelijke Ervaringen
Dit concert is onderdeel van abonnement Onvergetelijke Ervaringen
What if Mozart were alive in 2025? He’d probably be playing in a rock band, causing scandals, and going viral on TikTok. In John Giovanni, the most famous womanizer in opera history gets a modern makeover. Don becomes John: an overly arrogant rock star who thinks he can get away with anything. Know the type?
Pynarello takes Mozart’s masterpiece out of the museum and turns it upside down. One moment you hear the music in all its original beauty—those famous melodies that give you goosebumps. The next moment, that same music rips through the hall like a rock hurricane: drums, bass guitar, screeching saxophone. The famous opening bangs even harder than it did in 1787, and “Deh Vieni Alla Finestra” transforms from a seductive mandolin ode into a ripping guitar solo. Mozart meets the Stones, and they love each other.
On stage are pop singer Dorona Alberti (Gare du Nord) as the woman seeking revenge and The Voice winner Jim van der Zee as the gentleman who wants to be a knight. On the big screen above: Jiskefet legend Michiel Romeyn as the loathsome John Giovanni himself, in absurdist scenes that only he could dream up. Stage and film engage in a hilarious dialogue, while the musical anarchists of Pynarello—without sheet music, without a conductor—provide the soundtrack.
The result? A vibrant hour-long performance that merges opera, film, humor, and rock. Classical beauty collides with brazen bravado. For anyone who dares to laugh at men with oversized egos. For lovers of Mozart and contemporary music. For fans of Jiskefet and opera. For you.
Warning: Contains rousing rock music, dirty jokes, and Mozart as you’ve never heard him before.
Michiel Romeyn is being shown in a film projection and is not live on stage.