[Naar de inhoud]

  • Programma
  • Informatie
  • Stories
  • Contact
  • English

Orchestre des Champs- Elysees

Het Europese volkslied

Orchestre des Champs- Elysees

Het Europese volkslied

/
  • Maandag 6 februari 2017
  • start programma
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Monday 6 february 2017
  • start of event
  • (Times are subject to change)

Beethovens 9e Symfonie

Beethoven: Symfonie nr. 8 in F op. 93
Beethoven: Symfonie nr. 9 in d, op. 125

dirigent: Philippe Herreweghe · sopraan: Christina Landshamer · mezzosopraan: Stefanie Iranyi · tenor: Maximilian Schmitt · bas: Thomas Bauer

Hét Europese volkslied
Beethovens ‘Symfonie nr. 9’ is een van de mijlpalen uit de klassieke muziek. Vooral het laatste deel was in de negentiende eeuw revolutionair. Beethoven voelde zich aangesproken door de gedachte van vrijheid, gelijkheid en broederschap en liep al dertig jaar rond met het idee om een gedicht van Friedrich Schiller op muziek te zetten. Dit ‘Alle Menschen werden Brüder’ bleek het perfecte, vreugdevolle slotakkoord van zijn stormachtige symfonie, die hij volledig doof voltooide. Sinds 1972 is een instrumentale versie van dit deel het volkslied van Europa.

Beethovens magnum opus heeft op meer manieren de standaard bepaald. Toen Philips en Sony in 1980 de grootte van hun nieuwe geluidsdrager, de compact disc, moesten bepalen, vond men dat die in elk geval de 74 minuten durende uitvoering uit 1951 door het orkest van de Bayreuther Festspiele onder Wilhelm Furtwängler moest kunnen bevatten. Legendarisch is ook de uitvoering die Bernstein eind 1989 dirigeerde om te vieren dat de Berlijnse Muur gevallen was; koor en orkest kwamen uit Duitsland, de Sovjet-Unie, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten, en voor de gelegenheid werd het woord Freude vervangen door Freiheit.

Het verbroederende werk wordt uitgevoerd door Collegium Vocale Gent – vanwege de uitgesproken Europese uitstraling, aanwezigheid én samenstelling in 2011 benoemd tot Europees Ambassadeur – en Orchestre des Champs Elysées, onder leiding van oprichter en dirigent Philippe Herreweghe. Voorafgaand hoort u de veel minder bekende ‘Symfonie nr. 8’, een voor Beethovens doen ongekend vrolijk en licht werk.

 

Bekijk hier alvast het programmaboekje.

Meld je aan voor het Facebook event

The European anthem
Beethoven’s ‘Symphony nr. 9’ is one of the milestones in classical music. Especially the last part was revolutionary in the nineteenth century. The thought of freedom, equality and fraternity appealed to Beethoven and the idea of setting Friedrich Schiller’s poem to music had been preying on his mind for thirty years. This ‘Alle Menschen werden Brüder’ turned out to be the perfect, joyous final chord to his stormy symphony, which he completed when he was entirely deaf. Since 1972 an instrumental version of this part has been the anthem of Europe.

Beethoven’s magnum opus has set the standard in more than one way. In 1980 when Philips and Sony had to determine the maximum amount of music their new compact disc should be able to carry, people thought it should at least be able to contain the 1951 74-minute performance by the Orchestra of the Bayreuther Festspiele led by Wilhelm Furtwängler. The performance Bernstein conducted late 1989 to celebrate the fall of the Berlin Wall was legendary too; choir and orchestra were from Germany, the Soviet Union, Great Britain and the United States, and the word ‘Freude’ was replaced by ‘Freiheit’ for the occasion.

This fraternising work is played by the Collegium Vocale Gent – which was appointed European Ambassador in 2011 because of the characteristically European appearance, presence and composition – and the Orchestre des Champs Elysées, led by founder and conductor Philippe Herreweghe. Preceding you will hear the much less commonly-known ‘Sympony nr. 8’, a work that is unprecedentedly cheerful and light for Beethoven’s doings.

Binnenkort bij SPOT

Abstract ontwerp met gestileerde letters in zwart op een gele achtergrond.

OPMAAT: Sef, NNO en meer

do 30 oktSPOT/De Oosterpoort

Van symfonie naar Gras-acts, jij bepaalt je route

Een glimlachende vrouw in een zwarte glitterjurk houdt een gitaar vast in een donkere hal met ramen.

Isabelle van Keulen en Ulrike Payer

do 6 novSPOT/De Oosterpoort

Van de barokke pracht van Bach tot de hedendaagse passie van Say

Een groep mensen in zwarte kleding poseert tegen een witte achtergrond.
Wereldklasse

Rias Kammerchor

di 18 novSPOT/Martinikerk

Twee grootmeesters van het koorrepertoire

Soon at SPOT

American Studies presents TakeRoot Talks
Net bevestigd

American Studies presents TakeRoot Talks

vr 31 oktSPOT/De Oosterpoort

TakeRoot presents: Fascinating masterclass at noon for TakeRoot (English Spoken)

Een man in een wit shirt staat op een podium met een rode gordijnachtergrond en houdt een houten stoel vast.
Wereldklasse

Forced Entertainment

za 18 aprSPOT/De Oosterpoort

Forced Entertainment - L'Addition

Een klassiek orkest poseert in een moderne zaal, gekleed in blauwe outfits met verschillende instrumenten in de hand.

Amsterdam Sinfonietta

di 19 meiSPOT/De Oosterpoort

The classic among the classics

Stories

Marlene Dietrich in de spotlight tijdens optreden in nachtclub.
Column

Moraal vreters -

“Wie ihr es immer dreht, und wie ihr’s immer schiebt, Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral“

Sarina AB achter een bureau.
Backstage

Backstage met personeelsplanner Sarina AB -

Personeelsplanner Sarina AB biedt een kijkje in haar werkdag

3 leden Snow Patrol staan buiten met bomen op achtergrond.
Aankondiging

SNOW PATROL KOMT NAAR GRONINGEN! -

Eerste naam Summerstage 2026 is bekend

Karim Amghar in groen pak
Interview

Interview Karim Amghar -

Karim Amghar rekent af met de voordoordelen over het MBO

Patterson Hood en de pijnlijke liefde voor het Zuiden
Column

Patterson Hood en de pijnlijke liefde voor het Zuiden -

Gastredacteur Peter Kwint schrijft in SPOT magazine over deze bijzondere TakeRoot artiest

Een man in een donker pak speelt piano in een warme, sfeervolle kamer.

De favoriete muziek van Wibi Soerjadi -

Lees hier meer over de zes musici die Wibi heeft uitgekozen.

Dunja Jocić over Afternoon of a Nymph
Interview

Dunja Jocić over Afternoon of a Nymph -

Een vrouwelijke blik op een wereldberoemd werk

Nieuws en event-updates elke (twee) week in je mail? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Maak een keuze

Volg SPOT

    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
SPOT Groningen050-3680111info@spotgroningen.nl
  • FAQ
  • Privacy, cookies & voorwaarden
  • Toegankelijkheid