Opera Zuid
Die Dreigroschenoper
Muziektheaterspektakel waarin klassiek, cabaret, jazz en chanson samensmelten
Musical theater spectacle merging classical, cabaret, jazz and chanson
Die Dreigroschenoper is een muziektheaterspektakel dat het publiek uitdaagt om kritisch te kijken naar de samenleving en de moraal. Kurt Weill en Bertolt Brecht schreven dit werk, dat bol staat van de sociale kritiek, in 1928 als een gemoderniseerde versie van The Beggar’s Opera uit 1728 van John Gay. Bijna honderd jaar later is deze wereld van verraad, corruptie en omkoping nog altijd scherp en herkenbaar.
Het verhaal speelt zich af in een Londense achterbuurt en gaat over de slinkse gangster Macheath (Mackie Messer), die trouwt met Polly Peachum, de dochter van de bedelaarskoning. Die probeert Macheath echter ter dood veroordeeld te krijgen om zijn macht te behouden. Het stuk begint met het wereldberoemde Die Moritat von Mackie Messer en eindigt met een onverwachte ontknoping.
Kurt Weill smeedde in zijn muziek klassiek, cabaret, jazz en chanson op fascinerende en – naar later bleek – tijdloze wijze samen. Voor de regie kiest Opera Zuid voor theaterman Servé Hermans, die als artistiek leider van Toneelgroep Maastricht talloze succesvolle stukken maakte. Acteur Maarten Heijmans vertolkt de vervaarlijke en verleidelijke Mackie Messer. Gezongen in het Duits, met Nederlandse dialogen en met Nederlandse en Engelse boventiteling.
muziek: Kurt Weill | tekst: Bertolt Brecht, naar ‘The Beggar’s Opera’ van John Gay | Duitse vertaling: Elisabeth Hauptmann | muzikale leiding: Enrico Delamboye | regie: Servé Hermans | met: Maarten Heijmans/Michael Wilmering, Maartje Rammeloo, Huub Claessens, Lien Haegeman, Marcel Van Dieren, Nikki Treurniet, Lucie Van Ree, Kikki Géron en Jacques De Faber | decorontwerp: Amber Vandenhoeck | kostuumontwerp: Lobke Houkes | lichtontwerp: Uri Rapaport | dramaturgie: Ludo Costongs en Joep Hupperetz | orkest: Philzuid
Die Dreigroschenoper is a musical theater spectacle that challenges the audience to look critically at society and morality. Kurt Weill and Bertolt Brecht wrote this work, brimming with social criticism, in 1928 as a modernized version of John Gay’s 1728 The Beggar’s Opera. Nearly a hundred years later, this world of betrayal, corruption and bribery is still sharp and recognizable.
Set in a London slum, the story concerns the devious gangster Macheath (Mackie Messer), who marries Polly Peachum, the daughter of the beggar king. The latter, however, tries to get Macheath sentenced to death to maintain his power. The play begins with the world-famous Die Moritat von Mackie Messer and ends with an unexpected denouement.
In his music, Kurt Weill forged together classical, cabaret, jazz and chanson in a fascinating and – as it turned out later – timeless way. Opera Zuid has chosen Servé Hermans, the artistic director of Toneelgroep Maastricht, to direct the play. Actor Maarten Heijmans plays the fearsome and seductive Mackie Messer. Sung in German, with Dutch dialogues and with Dutch and English surtitles.