Noord Nederlands Toneel

Dorian (Javier Barcala)

Noord Nederlands Toneel

Dorian (Javier Barcala)

  • Donderdag 13 december 2018
  • Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 19:00: Stadsschouwburg gaat open
  • 19:15: Aanvang inleiding (kaartje nodig)
  • 20:15: Aanvang voorstelling
  • 22:30: Einde voorstelling
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Thursday 13 december 2018
  • Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 20:15 start of event
  • (Times are subject to change)

Visueel spektakel vol theater, performance, kunst en literatuur

Dorian is een visueel spektakel vol theater, performance, kunst en literatuur

Zo’n 125 jaar na het verschijnen van The Picture of Dorian Gray is onze obsessie met jeugdigheid en het gevoel dat je alles uit je leven gehaald moet hebben alleen maar toegenomen. Maar verliezen we onszelf daarbij niet uit het oog? En als we de hele tijd bezig zijn met onszelf, wat betekent dat voor onze relatie met de ander?

Inleiding om 19:15

Inleiding om 19:15

Voorafgaand aan deze voorstelling is er een inleiding om 19.15 uur. Deuren gaan om 19.00 uur open. Kaarten à € 2,50 kunt u meebestellen bij uw bestelling of apart wanneer u al kaarten heeft.

Language no problem – boventitels
In Dorian wordt Nederlands gesproken. Alle Nederlandse teksten krijgen Engelse boventiteling. Daarmee is deze voorstelling geschikt voor mensen die geen Nederlands spreken.

Met dit uitgangspunt schreef Javier Barcala een toneelbewerking van de beroemde roman van Oscar Wilde. Barcala plaatst Dorian (Bram van der Heiden) in het decor van de hedendaagse kunstwereld, als ambitieuze kunststudent met een moeilijk verleden, maar fantastisch uiterlijk. Hij wordt de protegé van een ooit invloedrijke kunstverzamelaar (Bien De Moor), die in Dorians jeugdigheid de mogelijkheid ziet om haar sterrendom nieuw leven in te blazen. De kunstwereld is bekend terrein voor gastregisseur Christophe Coppens. Het Belgische multitalent werd opgeleid tot theatermaker, maar brak door als ontwerper en beeldend kunstenaar. Hij maakt van Dorian dan ook een visueel spektakel, waarbij de grenzen tussen theater, performance, kunst en literatuur vervagen.

Luister hier naar de podcast/inleiding van Dorian: https://nnt.nl/dorian-podcast/

“Welbewust stuurt Coppens de voorstelling over de top, met door hemzelf ontworpen kostuums en uitzinnig decor, begeleid door rockmuziek. Het werkt. Martijn de Rijk als dandy personifieert Wilde met vergelijkbare briljante, perfide taalvondsten.”

★★★★ NRC

“Een even uitbundige als bizarre performance. Ongeremd leggen scènes, (pop)muziek en beelden de vinger op de glamour en de vermarkting die van lieverlee de waarde en zin van kunst bepalen. (…) De eigenlijke hoofdrol is de mecenas die dit titelpersonage de artiestennaam Dorian Gray opdringt. Scherp en glad gespeeld door Bien de Moor. (…) Overdrijven is ook een kunst, denk je als vanzelf. Een vrolijk makende constatering ditmaal.”

★★★★ Trouw

“Sterkste moment in de voorstelling is dat waarin De Rijk’s personage, op de hoogte van het Igor-verleden, Dorian voor de camera interviewt. Dan kan Van der Heijden zijn magistrale acteertalent tonen, als de door drugs opgefokte en paranoïde kunstenaar.”

★★★ Dagblad van het Noorden

“De Belgische Christophe Coppens, die werd opgeleid tot theatermaker, maar doorbrak als ontwerper en beeldend kunstenaar, heeft niet alleen de regie voor zijn rekening genomen, maar ook het volledige plaatje. Van de buitensporige kleding van Bambi tot de kleurrijke kunstwerken die deze schatrijke mecenas in haar huis tentoonstelt, het is allemaal van zijn hand. Het lijkt erop dat Coppens met ‘Dorian’ de kunstwereld, waar hij zelf nota bene deel van uitmaakt, op de hak wil nemen. (…) Dit alles wordt grotendeels toegankelijk en met een mooie dosering van humor en drama gebracht.”

★★★ Telegraaf

tekst: Javier Barcala, naar ‘The Picture of Dorian Gray’ van Oscar Wilde | regie en kostuumontwerp: Christophe Coppens | spel: Bram van der Heijden, Veerle van Overloop, Martijn de Rijk, Bien De Moor e.a.

About 125 years after the release of Wilde’s novel The Picture of Dorian Gray, our obsession with youth and the feeling of living our lives to the fullest has only increased. But do we lose ourselves in our desire for the new, the beautiful and the special?  And if we are always focused on developing ourselves, what does that mean for our relationships with others? With these questions as a starting point, Javier Barcala wrote a theatrical adaptation of Dorian Gray’s famous novel for Noord Nederlands Toneel. Barcala sets Dorian at a contemporary art market, a familiar world for guest director Christophe Coppens. Hailing from Belgium, the multitalented Coppens was trained as a dramatist but had his breakthrough as a designer and visual artist. He crafts a show full of visual spectacle that transcends the boundaries of theatre, performance, art and literature.

Dorian takes place at a contemporary art market, where Dorian Gray (Bram van der Heijden) – an ambitious, handsome student of the arts with a troubled past – becomes a protege to the once influential art collector Bambi Pelecano (Bien de Moor). She sees in Dorian’s youth and good looks a possibility to reignite her stardom.

In Dutch, with English surtitles

Credits

Direction: Christophe Coppens | text: Javier Barcala | with among others: Bram van der Heijden, Veerle van Overloop, Hendrik Aerts, Bien de Moor and others | set: Christophe Coppens en ISM Architecten | costume design: Christophe Coppens | dramaturgy: Robbert van Heuven