Het Zuidelijk Toneel / Kris Verdonck

Het Zuidelijk Toneel / Kris Verdonck

Conversations (at the end of the world)

Het Zuidelijk Toneel / Kris Verdonck

Conversations (at the end of the world)

  • Maandag 24 februari 2020
  • SPOT/Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 19:00: Stadsschouwburg gaat open
  • 19:15: Aanvang inleiding (kaartje nodig)
  • 20:15: Aanvang voorstelling
  • 22:15: Einde voorstelling
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Maandag 24 februari 2020
  • SPOT/Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 20:15 start of event
  • (Times are subject to change)

Kris Verdonck/ Het Zuidelijk Toneel komt naar de Stadsschouwburg met de bejubelde voorstelling Conversations (at the end of the world), die door Het Theaterfestival geselecteerd is als één van de tien beste voorstellingen van vorig seizoen.

“Een gewaagd en tegelijkertijd prachtig theaterstuk. De lange stiltes en de heftige muzikale intermezzo’s, de absurdistische teksten (…), het steeds van vorm veranderende, beeldschone landschap dat nog verraderlijk zal blijken: deze voorstelling blijft verrassen.”

de Volkskrant ★★★★★

“Met rake referenties naar het dadaïsme in aankleding en scenografie (dat gekke dansje, de vilten maskers) krijgt dit voorportaal van het naderende einde ook iets vrolijks en positiefs.”

Trouw

“Een zeer grappige voorstelling, maar in de verstilling wordt ook de ernst die daarachter schuilgaat zichtbaar.”

Theaterkrant ★★★★

“Een bijzonder intelligente voorstelling op het snijvlak tussen ‘zijn’ en ‘niet zijn’.”

Cutting Edge ★★★★★

Inleiding om 19:15 uur

Inleiding om 19:15 uur

Voorafgaand aan deze voorstelling is er een inleiding om 19:15 uur waarin dramaturg Kristof Van Baarle wordt geïnterviewd. Deuren gaan om 19:00 uur open. Kaarten à € 2,75 kunt u meebestellen bij uw bestelling of apart bestellen wanneer u al kaarten heeft.

Deze voorstelling is De keuze van Henk Kuiper

Deze voorstelling is De keuze van Henk Kuiper

“Het is een ervaring die zich ontvouwt als een bloem. Als je de tijd neemt om daar rustig naar te kijken, zie je pas hoe mooi dat is.” Lees het volledige artikel in de Agenda

Absurdische teksten en prikkelend pianospel

Op het podium: vijf mensen en een vleugel. In alle rust praten ze met elkaar, in korte fragmentarische zinnen, afgewisseld door prikkelend pianospel. Voordat je het weet voel je je thuis in deze vervreemdende wereld vol absurdistische teksten en levens die terugkijken op wat was, en geduldig wachten op wat komen gaat.

Melancholie, mededogen en ontroering

Wat is dat, het einde? Het blijft gissen en zeker weten doen we niets. Melancholie, mededogen en ontroering: deze avond heeft het allemaal in zich. Het is alsof we het leven beschouwen door een vergrootglas dat bestaat uit duizend scherven.

Top tien Theaterfestival

Het Theaterfestival selecteerde Conversations als één van de tien beste voorstellingen van vorig seizoen. “Een universum waarin alles samenkomt, en de oneindigheid wordt verbeeld. (…) De lichtvoetige performance van de acteurs verbindt beeldende kunst, tekst en verhaal. De totaal eigen ervaring die dit oplevert, waarin je op alle manieren wordt aangesproken, is een grote kwaliteit. Een gewaagd autonoom Kunstwerk met een grote K, dat vriendelijk en aantrekkelijk blijft,” aldus de Nederlandse Toneeljury.

Kris Verdonck

Kris Verdonck is geschoold in beeldende kunst, architectuur en theater. Deze drie disciplines komen terug in zijn werk: hij bespeelt het grensgebied tussen beeldende kunst en theater, tussen installatie en performance, tussen dans en architectuur.

Nederlands gesproken met Engelse boventitels

In Conversations (at the end of the world), we witness five figures in that last moment of time. They are in an empty auditorium. All they have are their bodies and the time they have left.

Portrait of twentieth century humans

Together, they form a portrait of twentieth century humans who are awaiting the inevitable catastrophe that will come. They talk to each other, tell stories, dance, and play and listen to music. Dialogue by the Russian writer Daniil Charms forms the core, supplemented by interviews that Charms held with his artistic peers, the Oberioeten.

“A daring and at the same time beautiful theater piece. (…) this performance continuesly surprises.” (de Volkskrant ★★★★★)

Dutch spoken with English subtitles