[Naar de inhoud]
  • Programma
  • Informatie
  • Stories
  • Contact
  • English
Lachende Hannes Minnaar in witte blouse bij piano bladerend door een notenboek in een lichte omgeving met veel ramen

Hannes Minnaar

Preludes & fuga's van Sjostakovitsj

Hannes Minnaar

Preludes & fuga's van Sjostakovitsj

/
  • Zondag 6 april 2025
  • SPOT/De Oosterpoort, Kleine zaal / Trompsingel 27
  • 17:00 uur: restaurant the Mix open
  • 19:00 uur: zaaldeuren open
  • 19:30 uur: start concert
  • 20:35 uur: pauze
  • 21:05 uur: start tweede deel concert
  • 22:30 uur: einde concert
  • Vrije zitplaatsen
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Sunday 6 april 2025
  • SPOT/De Oosterpoort, Kleine zaal / Trompsingel 27
  • 19:30 start of event
  • Free seating
  • (Times are subject to change)

Monument uit de pianoliteratuur, door een van de toonaangevende musici van deze tijd

Minnaar takes you into the wonderful musical world of Sjostakovitsj

Dmitri Sjostakovitsj componeerde in 1951 in navolging van Bachs Wohltemperierte Klavier een serie van 24 Préludes en fuga’s in alle toonsoorten. Pianist Hannes Minnaar zette de reeks in 2022 op een uitstekend ontvangen cd, maar eigenlijk moet je dit monument uit de pianoliteratuur live in de concertzaal horen. In een soort minimarathon voor pianisten neemt Minnaar je mee naar de wonderlijke muzikale wereld van Sjostakovitsj.

Het verhaal gaat dat Sjostakovitsj zich liet inspireren toen hij in 1950 als jurylid van het Internationaal Bachconcours in Leipzig hoorde hoe de 26-jarige Russische pianiste Tatjana Nikolayeva alle preludes en fuga’s van Bach uit het hoofd speelde. Zijn bewondering uitte hij door zelf een cyclus te schrijven, 24 juweeltjes die voortdurend van toon en sfeer veranderen, van bespiegelend tot speels, van weemoedig tot wrang.

Ga er maar aan staan: een 150 minuten durend, technisch gezien pittig werk live in de concertzaal spelen. Weinig pianisten durven het, Hannes Minnaar stroopt de mouwen op en gaat ervoor. Zijn vertolkingen van Bachs Goldbergvariaties leverden hem wereldwijd onderscheidingen op en ook nu laat Minnaar zien dat hij zonder enige twijfel een van de toonaangevende musici van onze tijd is.

Programma
Prelude en fuga nr.1 t/m 12 (65 min.)
            pauze (30 min.)
Prelude en fuga nr.13 t/m 24 (85 min.)

Bekijk hier het programmablad

“De grote kracht van deze opname is de natuurlijkheid waarmee hij schakelt tussen de diverse stijlen en stemmingen. (…) Aangezien we hier te maken hebben met Sjostakovitsj ontbreken parodie en humor niet. Ook hierin toont Minnaar zich een meester in het balanceren tussen expressie en esthetisch gevoel.”
de Volkskrant ****

Inleiding

Voorafgaand aan deze voorstelling is er een inleiding door Tea Stamhuis om 18.30 uur. Deuren gaan om 18.15 uur open. Kaarten à € 3,50 kun je meebestellen bij je bestelling of bestel hier je kaarten.

Prijs ticket is inclusief pauzedrankje
Website Hannes Minnaar
Meld je aan voor het Facebook event

In 1951, Dmitri Sjostakovitsj composed a series of 24 Préludes and fugues in all keys, just as Bach had done with his Well-Tempered Clavier more than two hundred years earlier. Pianist Hannes Minnaar put the series on an excellently received CD in 2022, but really you need to hear this monument of piano literature live in the concert hall. In a sort of mini-marathon for pianists, Minnaar takes you into the wonderful musical world of Shostakovich.

The story goes that Sjostakovitsj was inspired when, as a jury member at the International Bach Competition in Leipzig in 1950, he heard 26-year-old Russian pianist Tatiana Nikolayeva play all of Bach’s preludes and fugues by heart. He expressed his admiration by writing his own cycle, 24 gems that constantly change in tone and atmosphere, from contemplative to playful, from wistful to wry.

Just think about it: playing a – if uninterrupted – 150-minute complex work live in the concert hall. Few pianists dare, Hannes Minnaar will do it. His interpretations of Bach’s Goldberg Variations lived up to them worldwide accolades, and once again Minnaar shows that he is without a doubt one of the leading musicians of our time.

Binnenkort bij SPOT

Een vrouw in een rode jas houdt een blaasinstrument vast tegen een lichte achtergrond.

Sabine Meyer, Nils Mönkemeyer & William Youn

za 22 novSPOT/De Oosterpoort

Klarinetlegende Sabine Meyer neemt afscheid van het concertpodium

Een vrouw in een oranje, strapless jurk poseert met een glimlach tegen een verouderde bakstenen muur.

Noord Nederlands Orkest

vr 28 novSPOT/De Oosterpoort

Een symfonische flirt met de jazz

Zwart-wit afbeelding van een man met kort, lichtbruin haar en een serieuze uitstraling.

Louis Cole & Metropole Orkest

wo 3 decSPOT/De Oosterpoort

Electro-funk, humor en kalme ballads verweven met orkestrale twist

Soon at SPOT

Een zangeres staat achter een microfoon, omringd door kleurrijke lichteffecten op het podium.

Joan As Police Woman

do 27 novSPOT/De Oosterpoort

Versatile artist brings intimate memories and new sounds

Een man in een roze pak zit op een decoratieve stoel, omringd door een groep vrouwen in een levendige omgeving.

Kadebostany

vr 6 mrtSPOT/De Oosterpoort

Theatrical melancholic synthpop

Een groep gitaristen zit op een donker podium onder blauwe belichting tijdens een live optreden.

Five Great Guitars

vr 29 meiSPOT/De Oosterpoort

Epic soundtracks and heartwarming familiar melodies

Stories

Ontmoet de musici van Fuse!
Interview

Ontmoet de musici van Fuse!

- Fuse is dit seizoen SPOT Artist in Residence

Eerste namen Rhythm & Blues Night 2026 bekend
Nieuws

Eerste namen Rhythm & Blues Night 2026 bekend

- De eerste 13 namen voor het festival op 2 mei in De Oosterpoort

Rij kinderen bij een voorstelling op de stoelen.

Voorstellingen voor de hele familie in de kerstvakantie

-

een trap met 8 mensen erop
Nieuws

Ontmoet de Wijkspotters

- Maak kennis met de Wijkspotters van SPOT

Kraantje Pappie hangt aan een kraan met in achtergrond de Martinitoren.
Aankondiging

Kraantje Pappie geeft grootste show ooit in Stadspark Groningen

- Rapper geeft gratis tickets weg voor clubtour

Özcan Akyol, Eus over De Klassenmigrant

Özcan Akyol, Eus over De Klassenmigrant

- Een lange en ingewikkelde reis door elke sociale klasse

Choreograaf Ann van den Broek over Play
InterviewLong read

Choreograaf Ann van den Broek over Play

- Een uitnodiging om te spelen

Nieuws en event-updates elke (twee) week in je mail? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Maak een keuze
Alle velden zijn verplicht

Volg SPOT

    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
SPOT Groningen050-3680111info@spotgroningen.nl
  • FAQ
  • Privacy, cookies & voorwaarden
  • Toegankelijkheid