Circo Aereo
The pianist
Perfect getimede clownerie
Perfect getimede clownerie
De perfect getimede clownerie van Thomas Monckton was een grote hit op het Edinburgh Festival Fringe 2014. Vijfsterrenrecensies zorgden voor uitverkochte zalen en Monckton werd genomineerd voor belangrijke theaterprijzen.
English text Circo Aereo
Thomas Monckton’s perfectly timed clowning was a great hit at the Edinburgh Festival Fringe 2014. Five star reviews ensured sold-out venues and Monckton was nominated for important theatre awards. With his clownish appearance he gives the classical concert conventions a completely different look. Everything that can go wrong will go wrong. All the while he is telling complete stories with his articulate ten fingers.
Een concertvleugel, een feeërieke kroonluchter en een pianist. Tot zover niets aan de hand. Hoewel? Alleen opkomen is al een hele toer voor ‘pianist’ Thomas Monckton. Met zijn cartooneske uiterlijk geeft hij de klassieke concertpraktijk een totaal ander aanzien. Hij duikt ín de vleugel, danst óp de vleugel, kruipt ónder de vleugel. En die kroonluchter hangt daar natuurlijk ook niet voor niets. Maar muziek maken? Ho maar.
Ondertussen vertelt Monckton hele verhalen met zijn welsprekende tien vingers. Ze bladeren driftig door de bladmuziek, maar evenals de piano heeft ook het papier grillen. De Wet van Murphy in extremis: alles wat mis kan gaan, gaat mis.
“Without saying a single word, his body – and face in particular – speaks volumes. A masterclass in clowning.” (The Scotsman)
Programmeur Henk Kuiper:
”Op het podium: een vleugel en een sjofele pianist. Vlak voordat hij wil gaan spelen gaat er echter wat mis… Het is het begin van een prachtige theaterparel, die schittert van begin tot eind. Thomas Monckton is een Nieuw-Zeelander die ieder publiek, jong en oud, voor zich in weet te nemen met z’n lijf van elastiek, een blik die razendsnel schakelt van beheerst tot chaos en een stoet aan theatrale vondsten. Er valt geen woord tijdens de heerlijke slapstick en clownerie waar deze voorstelling op is gebouwd, maar als Charlie Chaplin en Buster Keaton nog konden spreken, zouden ze Thomas feliciteren met dit juweeltje.”
“Without saying a single word, his body – and face in particular – speaks volumes. A masterclass in clowning.”
The Scotsman