Via Berlin, Orkater en het Ragazze
Quartet / Comfortzone
Wonderschoon drieluik krijgt vervolg
Na het drieluik met overkoepelend thema oorlog (Een mond vol zand, Vanaf nu heet je Pjotr en Home Sweet Home), dat in 2014 bekroond werd met de Charlotte Köhlerprijs, maakt Via Berlin nu een serie muziektheatervoorstellingen met het thema illegaliteit. Comfortzone is het, los te bekijken, tweede deel. Componist Peter Adriaansz (winnaar van de Matthijs Vermeulenprijs 2015) heeft speciaal voor Comfortzone een nieuwe compositie geschreven waarin de relatie tussen spraak en muziek centraal staat.
Een groep vrouwen is op zoek naar houvast in een tijd vol verwarring. Ze worden op sleeptouw genomen door de gastvrouw die een visionaire blik op de toekomst verkondigt. Als in hun midden een vluchteling verschijnt, doemt tussen dat prachtige toekomstperspectief en de plotseling ontstane werkelijkheid een bijna onoverbrugbare afstand op. De vrouwen projecteren hun vooroordelen, angsten, wanhoop én goede bedoelingen op de ongenode gast, waardoor ze uiteindelijk hun greep op de situatie volledig kwijtraken.
“Via Berlin levert met Comfortzone een eigenzinnige bijdrage aan de actualiteit van de vluchtelingenproblematiek.”
“De slotscène is onthutsend. En dus doeltreffend.”
★★★ Dagblad van het Noorden
tekst: Dagmar Slagmolen ∙ regie: Ria Marks ∙ compositie: Peter Adriaansz ∙ spel: Gerindo Kartadinata, Dagmar Slagmolen en het Ragazze Quartet (Rosa Arnold, Annemijn Bergkotte, Jeanita Vriens en Rebecca Wise)