Toneelgroep Het Volk

Het vermoeden van Poincare

Toneelgroep Het Volk

Het vermoeden van Poincare

  • Maandag 29 april 2019
  • SPOT/Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 19.15 uur: Stadsschouwburg gaat open
  • 20.15 uur: Aanvang voorstelling
  • 21.35 uur: Einde voorstelling
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Maandag 29 april 2019
  • SPOT/Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 20:15 start of event
  • (Times are subject to change)

Enorme trivialiteiten en intellectuele bespiegelingen

Met humor, mededogen en rijke, geestige dialogen weet Het Volk keer op keer het ‘mannelijk onvermogen’ uit te beelden.

In ‘Het Vermoeden van Poincaré’ zijn twee heren ingesneeuwd in een Alpenchalet en gedwongen elkaar beter te leren kennen. De taal blijkt een enorm obstakel. Met onder meer een spontane pas de deux, poëtische teksterupties en zang trachten zij het samenzijn draaglijk te houden. De kamer verlaten ze nooit en de bijna lege ruimte heeft slechts één raam. Dat biedt uitzicht op de buitenwereld, maar geeft ook inzicht in de gedachtespinsels van beide heren, wier gespreksstof bestaat uit zowel enorme trivialiteiten als intellectuele bespiegelingen.

“Samen met regisseur Michael Helmerhorst die voor deze voorstelling ook beelden uit zijn rijke filmcollectie selecteerde en monteerde om het publiek van net dat beetje extra informatie te voorzien om de suspense te voeden, hebben Bunschoten en Kruijver een absurdistisch en humoristisch stuk afgeleverd.”

De Telegraaf

“Meesters op vierkante millimeter…een feest van herkenning, want alle Volk-thema’s komen weer voorbij, inclusief, voor de kenners, de nodige verwijzingen naar eerder werk. Een mooie toevoeging vormen de (audio)visuele bijdragen van Michael Helmerhorst waardoor een spannende, nieuwe laag ontstaat.”

Haarlems Dagblad

Een persoon met grijs haar en een bril houdt een doek vast dat een kleurrijk beeld weergeeft.

idee/spel: Wigbolt Kruijver en Bert Bunschoten | regie: Michael Helmerhorst | lichtontwerp: Ed van Liemt | decor: Jan Heijer | techniek: Hans van Leuven | foto: Hans Vissers