[Naar de inhoud]

  • Programma
  • Informatie
  • Stories
  • Contact
  • English

Orkest v.d.18e Eeuw & Cappella Amsterdam

Beethovens machtige mis

Orkest v.d.18e Eeuw & Cappella Amsterdam

Beethovens machtige mis

/
  • Zaterdag 15 oktober 2016
  • start programma
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Saturday 15 october 2016
  • start of event
  • (Times are subject to change)

Beethovens machtige mis

Beethoven: Missa Solemnis

dirigent: Daniel Reuss · sopraan: Carolyn Sampson · alt: Marianne Beate Kielland · tenor: Thomas Walker · bas: David Wilson-Johnson

Beethovens machtige mis
Beethoven componeerde in zijn laatste levensjaren twee machtige werken voor koor, solisten en orkest: de ‘Symfonie nr. 9’ en de ‘Missa Solemnis’. De goddelijke glorie en de eenzaam worstelende mens: tussen die twee uitersten beweegt de ‘Missa Solemnis’ zich, dat beschouwd wordt als de vroeg-romantische evenknie van die andere gigant onder de missen: de ‘Hohe Messe’ van Bach. Beethoven trok werkelijk alles uit de kast voor zijn meesterwerk. Het ene moment is de toon verheven, dan weer stormachtig energiek of diep ontroerend. Het Orkest van de Achttiende Eeuw deelt het podium met het onvolprezen Cappella Amsterdam en vier topsolisten. Een op voorhand indrukwekkende avond Beethoven.

Meer weten over Beethoven? De Nederlandse dirigent en violist Jan Willem de Vriend vertelt fascinerend over deze bijzondere componist op woensdag 9 november. Deze voorstelling is onderdeel van de Arts Academy. Klik hier voor meer informatie en kaarten.

 

Bekijk hier alvast het programmaboekje.

Meld je aan voor het Facebook event

Beethoven’s mighty mass
Beethoven composed two mighty pieces for choir, soloists and orchestra during the final two years of his life: ‘Symphony nr. 9’ and ‘Missa Solemnis’. Godly glory and lonely, struggling mankind: ‘Missa Solemnis’ moves between these two extremes and is considered the early-Romantic equal of the other giant amongst the masses: Bach’s ‘Hohe Messe’. Beethoven really pulled out all the stops in his masterpiece. The tone is exalted at one point, but stormily energetic or deeply touching the next. The Orchestra of the Eighteenth Century shares the stage with the unparalleled Cappella Amsterdam and four top-notch soloists. This evening full of Beethoven is impressive in advance.

Binnenkort bij SPOT

Een groot orkest poseert samen op een houten podium, alle muzikanten in formele zwarte kleding.

Nederlandse Bachvereniging

wo 5 novSPOT/De Oosterpoort

Een koninklijk vaarwel met muziek van o.a. Purcell en J.C. Bach

Een glimlachende vrouw in een zwarte glitterjurk houdt een gitaar vast in een donkere hal met ramen.

Isabelle van Keulen en Ulrike Payer

do 6 novSPOT/De Oosterpoort

Van de barokke pracht van Bach tot de hedendaagse passie van Say

Een man in een donker pak speelt een piano op een houten podium.

Dutch Classical Talent: Alexandra Kaptein

do 13 novSPOT/De Oosterpoort

Aanstormend pianotalent speelt werk van Franz Liszt

Soon at SPOT

Een groep mensen in verschillende poses, samengevoegd tot een sculpturale compositie op een neutrale achtergrond.

Dunja Jocic / Dance Company Osnabrück (DE)

di 4 novSPOT/Stadsschouwburg

International, hypnotic dance production about the power of the gaze

Meerdere armen en handen die omhoog reiken tegen een donkere achtergrond, verlicht door paarsblauw licht.

ICK Dans Amsterdam

vr 13 febSPOT/Stadsschouwburg

The stage set ablaze in a ritual of movement and energy

Een man in een zwarte outfit zit in een donkere ruimte.
Wereldklasse

Leif Ove Andsnes

za 6 junSPOT/De Oosterpoort

Norwegian keyboard wizard plays three of Beethoven's final piano sonatas

Stories

Moeder met kind op podium op de rug gezienFamiliedag Stadsschouwburg
Familiedag Stadsschouwburg
Short story

Familiedag Stadsschouwburg -

Met de hele familie op avontuur door de coulissen, in de kleedkamers en tussen de theaterstoelen.

MasterpieceMasterpiece
Masterpiece
NieuwsShort story

Masterpiece -

Na een uitverkochte derde editie kondigen SPOT en NNO vierde editie aan: Berlioz met zijn Symphonie Fantastique.

Marlene Dietrich in de spotlight tijdens optreden in nachtclub.
Column

Moraal vreters -

Mijn liefde voor de muziek van Bertolt Brecht en Kurt Weill begon onverwacht.

Sarina AB achter een bureau.
Backstage

Backstage met personeelsplanner Sarina AB -

Personeelsplanner Sarina AB biedt een kijkje in haar werkdag

3 leden Snow Patrol staan buiten met bomen op achtergrond.
Aankondiging

SNOW PATROL KOMT NAAR GRONINGEN! -

Eerste naam Summerstage 2026 is bekend

Patterson Hood en de pijnlijke liefde voor het Zuiden
Column

Patterson Hood en de pijnlijke liefde voor het Zuiden -

Gastredacteur Peter Kwint schrijft in SPOT magazine over deze bijzondere TakeRoot artiest

Dunja Jocić over Afternoon of a Nymph
Interview

Dunja Jocić over Afternoon of a Nymph -

Een vrouwelijke blik op een wereldberoemd werk

Nieuws

Het podium als plek van verbinding, dialoog en inclusie -

Reactie SPOT op de situatie in Israël en Palestina

Malou Gorter over Phaedra in Vlammen
Interview

Malou Gorter over Phaedra in Vlammen -

De onstuitbare kracht van de liefde

Een levendig concert met een enthousiast publiek dat wordt bedekt met kleurrijke confetti en heldere verlichting.
Nieuws

Eerste namen Noorderslag! -

40-jarig ESNS komt met eerste namen Noorderslag!

Een groep artiesten kijkt naar een enthousiaste menigte tijdens een live optreden.
Backstage

Backstage met marketeer Aldwin Ensing -

Zes muzikanten in zwarte kleding poseren samen op houten kratten in een moderne, minimalistische ruimte.
Nieuws

Meet the SPOT Artist in Residence: Fuse -

Fuse maakt zich op als Artist in Residence: een avontuurlijke reis door klassiek, jazz en grenzeloze klanken

Nieuws en event-updates elke (twee) week in je mail? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Maak een keuze

Volg SPOT

    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
SPOT Groningen050-3680111info@spotgroningen.nl
  • FAQ
  • Privacy, cookies & voorwaarden
  • Toegankelijkheid