Noord Nederlands Orkest & Cappella Amsterdam

Noord Nederlands Orkest & Cappella Amsterdam

Stravinsky

Noord Nederlands Orkest & Cappella Amsterdam

Stravinsky

  • Vrijdag 29 november 2024
  • SPOT/De Oosterpoort, Grote zaal / Trompsingel 27
  • 20:15 start programma
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Vrijdag 29 november 2024
  • SPOT/De Oosterpoort, Grote zaal / Trompsingel 27
  • 20:15 start of event
  • (Times are subject to change)

Cappella Amsterdam is een kamerkoor van wereldklasse. Maar het is bovenal een koor van mensen tussen mensen, zoals ze zelf zeggen. Het maakt klassieke én eigentijdse muziek toegankelijk voor iedereen, op een spontane manier. Middeleeuwse liederen worden met evenveel vuur gebracht als nieuw repertoire. Door hun gevarieerde programma’s zijn ze een prachtige match voor het NNO.

Dit concert is gewijd aan Igor Stravinsky, zelf een van de grootste verbinders uit de muziekgeschiedenis. Hij was een groot deel van de twintigste eeuw actief, werkte in Europa en Amerika en componeerde in de meest uiteenlopende stijlen. Elk Stravinsky-stuk is anders en toch herken je altijd onmiddellijk zijn prikkelende samenklanken en ritmes.

Ook in zijn koorwerken komen verschillende werelden samen. Zo putte hij uit volksliederen, Russisch-Orthodoxe kerkmuziek en de Italiaanse renaissance, maar ook uit meer eigentijdse stijlen. De meeste stukken zijn kort en krachtig en altijd veelkleurig en glashelder geïnstrumenteerd.

Bezetting
dirigent: Daniel Reuss | koor: Cappella Amsterdam | sopraan: Berit Norbakken | mezzosopraan: Marianne Beate Kielland | tenor: Thomas Walker en Guy Cutting | bariton: Tobias Berndt | bas/bariton: Stephan MacLeod

Cappella Amsterdam is a world-class chamber choir. But it is above all a choir of people among people, as they say themselves. It makes classical and contemporary music accessible to everyone in a spontaneous way. Medieval songs are performed with just as much fervor as new repertoire. Their varied programs make them a wonderful match for the NNO.

This concert is dedicated to Igor Stravinsky, himself one of the greatest connectors in music history. He was active for much of the 20th century, working in Europe and America and composing in a wide variety of styles. Each Stravinsky piece is different and yet you always immediately recognize his tantalizing harmonies and rhythms.

Different worlds also come together in his choral works. For example, he drew on folk songs, Russian Orthodox church music and the Italian Renaissance, as well as more contemporary styles. Most pieces are short and powerful and always multi-colored and crystal-clear instrumented.