Time Shift: Nata Tsvereli en Paul Komen

Time Shift: Nata Tsvereli en Paul Komen

Le Sacre du Printemps

Time Shift: Nata Tsvereli en Paul Komen

Le Sacre du Printemps

  • Maandag 27 mei 2013
  • start programma
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Maandag 27 mei 2013
  • start of event
  • (Times are subject to change)

Nata Tsvereli & Paul Komen, piano vierhandig

C. Debussy: Six Epigraphes Antiques (1914) / F. Poulenc: Sonata (1918) / M. Ravel: Rapsodie Espagnole (1907)/  I. Stravinsky: Le Sacre du Printemps (1913)

Parijs en de Sacre
Frankrijk en in het bijzonder Parijs staan centraal in dit programma. Strawinsky’s  Sacre du Printemps beleefde haar scandaleuze première in Parijs evenals de andere werken die gespeeld worden.
Het programma begint kalm en bezonken met de prachtige Epigraphes antiques die Debussy schreef als illustratie bij de gedichtenbundel Chansons de Bilitis van Pierre Louys; muziek waarin we terugkeren naar het oude Egypte en Griekenland.

Poulenc’s korte sonate zit vol met humor, lyriek en ook met verwijzingen naar Stravinsky, een kracht waar niemand zich aan kon onttrekken in die tijd.

De Rapsodie Espagnole is een bewerking van Ravel van het gelijknamige orkestwerk. En zoals gewoonlijk maakte Ravel er een briljant pianostuk waarbij de Spaanse ritmen vaak nog beter tot hun recht komen dan bij de orkestversie.

Stravinsky’s Sacre du Printemps was een enorme steen in de vijver van het muzikale leven in Parijs in 1913. Debussy speelde  het stuk enige tijd voor de première samen met Stravinsky in de versie voor vierhandig piano die u vanavond hoort. Hij schreef daarna aan Stravinsky: “Uw stuk achtervolgt me nog steeds als een prachtige nachtmerrie! Ik kan bijna niet wachten tot het zover is en ik de orkestversie zal horen”

Ook Ravel die bij de eerste uitvoering was zag het grote belang er van in. Hij zei dat dit stuk de toekomst van de muziek zou veranderen. Dat is ook gebeurd: Alles was er nieuw aan en de invloed van de Sacre reikt tot aan de dag van vandaag!

Nata Tsvereli en Paul Komen hadden ieder hun sporen als solist en kamermusicus al ruimschoots verdiend toen ze tien jaar geleden besloten om ook het prachtige repertoire voor pianoduo te gaan ontdekken. Al snel vormden ze een duo dat spraakmakend werd door de sprankelende en spontane, vanzelfsprekende manier waarop ze met vier handen een volstrekte eenheid vormden.

Binnenkort komt hun eerste cd uit met de Sonate op. 34 bis van Johannes Brahms en de Symfonische Dansen op. 45 van Sergei Rachmaninoff.

De Sacre du Printemps wordt uitgevoerd in samenwerking met Dansacademie Lucia Marthas, onderdeel van de Hanzehogeschool Groningen. Lucia Marthas heeft een eigen choreografie op het stuk gemaakt.