[Naar de inhoud]
  • Programma
  • Informatie
  • Stories
  • Contact
  • English

Het Toneelhuis

Grensgeval

Het Toneelhuis

Grensgeval

  • Vrijdag 19 mei 2017
  • start programma
  • (Tijden zijn indicatief en kunnen wijzigen)
  • Friday 19 may 2017
  • start of event
  • (Times are subject to change)

Profetische tekst over cynisme en latent racisme in Europa

Profetische tekst over cynisme en latent racisme in Europa
Guy Cassiers regisseert Grensgeval naar ‘Die Schutzbefohlenen’ van Nobelprijswinnares Elfriede Jelinek. Zij heeft haar oor te luisteren gelegd bij de verwarring die in Europa heerst over de komst van de vluchtelingen. Tegenover de woordenstroom van Jelinek, plaats Guy Cassiers in zijn enscenering niet alleen beelden, maar ook de fysieke aanwezigheid van dansers. Op hun manier beelden de lichamen van de dansers de moeizame tocht en de hopeloze situatie van de asielzoekers uit.

Inleiding om 19.15

Inleiding om 19.15

Voorafgaand aan deze voorstelling is er een inleiding om 19.15 uur door Luuk Verpaalen met Guy Cassiers. Deuren gaan om 19.00 uur open. Kaarten à € 2,50 kunt u meebestellen bij uw bestelling of apart via deze link. De inleiding maakt vanaf dit seizoen deel uit van De Arts Academy.

Extra informatie

Extra informatie

Deze voorstelling maakt onderdeel uit van de Internationale Selectie: voorstellingen van internationaal befaamde theater- en dansmakers waarmee u zich in een andere wereld waant. Kijk hier voor alle voorstellingen uit de Internationale Selectie.

In 2013, twee jaar voor de vluchtelingencrisis in alle hevigheid losbarstte, schreef Elfriede Jelinek ‘Die Schutzbefohlenen’, waarin ze genadeloos het cynisme en latente racisme in de Europese politiek blootlegt. ‘Grensgeval’ is meer dan profetisch te noemen: alle beelden die intussen op ons netvlies gebrand staan, van aangespoelde kinderlijkjes tot lugubere koelwagens, brengt ze haarscherp tot leven. In het grootste deel van de tekst zijn de vluchtelingen aan het woord, maar dat perspectief verschuift soms ook naar dat van de bange blanke Europeaan.

Guy Cassiers gaat aan de slag met Jelineks aanklacht, als onderdeel van een tweeluik over de migratieproblematiek. Tegenover de agressie en de verbale woede van Grensgeval plaatst hij in seizoen 2017‐2018 het poëtisch‐ingetogen en aangrijpende Het kleine meisje van meneer Linh, naar de gelijknamige roman van Philippe Claudel.

“Regisseur Cassiers komt in Grensgeval tot een schilderachtige, haast zintuiglijke abstractie, die de complexe thematiek goed invoelbaar maakt. De tekst is gedicht, gebed, aanklacht en klaagzang; soms verrassend raak… Een tijdloos, universeel kunstwerk.”

★★★★ de Volkskrant

“Teksten die naar het hart gaan, maar die door de esthetische aanpak op afstand blijven. Emotioneel én rationeel. Tot tranen toe word je niet bewogen, maar het geheel zet wel aan tot reflectie. Een mooie, én rake productie.”

★★★★ Theaterkrant

“Guy Cassiers zet tanden in Elfriede Jelinek. De vluchtelingencrisis in dans en beweging. Een moedige voorstelling”

★★★★ De Morgen

“Dit personageloos stuk siddert en dobbert, grijpt vast en toont bovenal om hoeveel meer mensen het gaat dan die ene aangespoelde kleuter.”

★★★★ Het Nieuwsblad

“Absoluut de moeite om te gaan kijken: de voorstelling is een stille schets van een stand van zaken vandaag. Eentje waar je droevig van wordt en die je meeneemt naar huis.”

Gesproken recensie, beluister de hele recensie hier.

Klara.be

“Ook al brengen de acteurs het er geweldig van af … het is de choreografie van Maud Le Pladec die de impact van al hun woorden handen en voeten geeft. De dansers slaan hun vuisten in de lucht, rammelend aan denkbeeldige poorten. Even later playbacken ze de teksten van de acteurs mee, wat een krachtig beeld oplevert van de mens die zich liever niet hardop wil uitspreken.”

★★★ Trouw

Meld je aan voor het Facebook event

Regie: Guy Cassiers | Met: Katelijne Damen Abke Haring Han Kerckhoffs Lukas Smolders | Tekst: Elfriede Jelinek | Vertaling: Tom Kleijn | Dramaturgie: Dina Dooreman | Choreografie: Maud Le Pladec | Kostuumontwerp: Tim Van Steenbergen | Scenografie: Tim Van Steenbergen |Video-ontwerp: Frederik Jassogne (Hangaar) | Geluidsontwerp: Diederik De Cock | Lichtontwerp: Fabiana Piccioli | Productie: Toneelhuis |Coproductie: Le Phénix, Scène nationale de Valenciennes (FR) CCNO – Centre Chorégraphique National d’Orléans (FR) La Filature – Scène nationale de Mulhouse (FR) Festival d’Avignon (FR) | In samenwerking met: Bachelor dans Koninklijk Conservatorium Antwerpen AP Hogeschool CNSMD Lyon | Met de steun van: Stad Antwerpen |Dansers:
Samuel Baidoo, Machias Bosschaerts, Pieter Desmet, Sarah Fife, Berta Fornell Serrat, Julia Godina Llorens, Aki Iwamoto, Daan Jaarsveld, Levente Lukacs, Hernan Manchebo Martinez, Alexa Moya Panksep, Marcus Alexander Roydes, Meike Stevens, Pauline Van Nuffel, Sandrine Wouters, Bianca Zueneli

Binnenkort bij SPOT

Yannick Jozefzoon I Likeminds

Yannick Jozefzoon I Likeminds

wo 17 decSPOT/De Machinefabriek

Een liefdevol, ontroerend en humoristisch portret

Ilse Warringa, Rop Verheijen e.a.

Ilse Warringa, Rop Verheijen e.a.

zo 28 decSPOT/Stadsschouwburg

Volvette theaterkomedie over aantrekkingskracht, wraak en zusterliefde

Drie mensen poseren in kleurrijke outfits voor een fonkelend achtergrond met een reuzenrad.

Hope

ma 19 janSPOT/Stadsschouwburg

Een indringende en meeslepende voorstelling over macht, twijfel, waarheid en hoop

Soon at SPOT

Een foto van een volle concertzaal met allemaal dansende mensen die in de richting van het podium kijken met daarop twee DJ's en een band.

40UP Big Bang

zo 28 decSPOT/De Oosterpoort

The one and only official X-Mass afterparty!

studio portret in jaren '80 stijl van vrouw met lang zwart haar, glimmende leren broek, hoge hakken en een gitaar

Eefje de Visser

do 12 febSPOT/De Oosterpoort

Spellbinding songs with unpredictable choreography in a breathtaking setting

Zwart wit foto van een man die achter de piano zit en kijkt naar de camera.
Net bevestigd

LEVI.SCT

wo 18 novSPOT/De Oosterpoort

Fusion of classical music with hip hop, house, trap, and salsa

Stories

Droomtheater
Column

Droomtheater

- "Regelmatig ontwaak ik in Teatro Grand Splendid in Buenos Aires. Oorspronkelijk een weelderig theater, tegenwoordig de mooiste boekwinkel ter wereld."

zittend bruidspaar, in De Oosterpoort
Interview

Bezoekers in Beeld

- Johan en Monique: Zeven Jaar Liefde, Begonnen in De Oosterpoort

Terugblik: Pé & RinusfeestjeTerugblik: Pé & Rinusfeestje
Terugblik: Pé & Rinusfeestje

Terugblik: Pé & Rinusfeestje

- Pé & Rinus zetten De Oosterpoort op zijn kop

Acteur Yannick Jozefzoon over King Cannabis

Acteur Yannick Jozefzoon over King Cannabis

- Getting high and feeling low

kerstboom bestaande uit SPOT logo
Nieuws

SPOT Aftelkalender

- Open van 1 t/m 24 december elke dag een vakje en laat je verrassen!

Het jaar van Guy Weizman en Roni Haver

Het jaar van Guy Weizman en Roni Haver

- 2025, een jaar vol hoogtepunten

Een groep vrolijke mensen poseert tegen een roze achtergrond, gekleed in felgekleurde outfits.
Long read

Cabaretier Yora Rienstra over Vrouwejaars

- Een avond vol herkenning en heel veel lachen

Nieuws en event-updates elke (twee) week in je mail? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Maak een keuze
Alle velden zijn verplicht

Volg SPOT

    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
SPOT Groningen050-3680111info@spotgroningen.nl
  • FAQ
  • Privacy, cookies & voorwaarden
  • Toegankelijkheid