Filharmonie der Aa
Mythen & Maskers
Filharmonie Der Aa is terug voor een najaarsconcert rondom thema Mythen & Maskers
Filharmonie Der Aa is back for an autumn concert on the theme of Myths & Masks
Kom luisteren naar het Najaarsconcert 2025 van Filharmonie Der Aa met als thema Mythen & Maskers. Ons orkest werkt periodiek samen met gastdirigenten, en ditmaal zijn wij een dankbare en succesvolle samenwerking aangegaan met de noordelijke dirigent Ronald Slager.
Wij brengen u vandaag een programma met theatrale muzikale verhalen – van dromerige sprookjes tot uitbundigheid met scherpe ironie en verborgen lagen. Mythen & Maskers is een uitnodiging om te luisteren met open oren én verbeelding. Ontdek hoe klanken kunnen verleiden, bedriegen, ontroeren en onthullen.
Programma
Camille Saint-Saëns: La Princese Jaune
Wim Dirriwachter: Le Roi et le Tambour
Igor Stravinsky: Le Baiser de la Fée
Dmitri Sjostakovitsj: Symfonie no.9
Programmatoelichting
Mythen & Maskers
De avond opent met Saint-Saëns’ ouverture La Princesse Jaune, een lichtvoetige ode aan de Japanse kunst, waarin westerse fantasieën kleur krijgen in betoverende oosterse orkestklanken.
In zijn suite Le Roi et le Tambour verwerkte de Nederlandse componist Wim Dirriwachter melodieën uit Franse volksballaden, ironische liederen over opmerkelijke gebeurtenissen aan het Franse hof.
Daarna betreedt u de sprookjeswereld van Igor Stravinsky’s Le Baiser de la Fée (De Kus van de Fee). Deze muziek is gebaseerd op een verhaal van Hans Christian Andersen. Een kleine jongen wordt tijdens een sneeuwstorm gered door de kus van een fee, de ijsjonkvrouw. Zonder het te weten bezegelt hij hiermee echter zijn lot: jaren later komt hij, door toedoen van de ijsjonkvrouw, alsnog om en zo eist zij hem voor zichzelf op. Magie met een duister masker.
Na de pauze klinkt Symfonie no.9 van Dmitri Sjostakovitsj. Een ogenschijnlijk
luchtige en feestelijke symfonie, geschreven ter gelegenheid van het einde van de Tweede Wereldoorlog. Sjostakovitsj tartte echter de verwachtingen van Stalin – een grootse Negende Symfonie à la Beethoven, om de Russische overwinning te verklanken – met gemaskeerd sarcasme en een bittere ondertoon, die de spot drijft met de mythe van het Stalinisme.
Come and listen to the 2025 Fall Concert by the Der Aa Philharmonic, themed “Myths & Masks.” Our orchestra periodically collaborates with guest conductors, and this time we have forged a rewarding and successful partnership with the northern conductor Ronald Slager.
Today we present a program of theatrical musical stories—from dreamy fairytales to exuberance with sharp irony and hidden layers. “Myths & Masks” is an invitation to listen with open ears and imagination. Discover how sounds can seduce, deceive, move, and reveal.
PROGRAM
Camille Saint-Saëns: La Princesse Jaune
Wim Dirriwachter: Le Roi et le Tambour
Igor Stravinsky: Le Baiser de la Fée
Dmitri Shostakovich: Symphony No. 9
PROGRAM NOTES
Myths & Masks
The evening opens with Saint-Saëns’s overture La Princesse Jaune, a lighthearted ode to Japanese art, in which Western fantasies are enlivened by enchanting Eastern orchestral sounds.
In his suite Le Roi et le Tambour, the Dutch composer Wim Dirriwachter incorporated melodies from French folk ballads, ironic songs about remarkable events at the French court.
Then you enter the fairytale world of Igor Stravinsky’s Le Baiser de la Fée (The Fairy’s Kiss). This music is based on a story by Hans Christian Andersen. A young boy is saved during a snowstorm by the kiss of a fairy, the Ice Maiden. Unknowingly, however, he seals his fate: years later, he dies at the hands of the Ice Maiden, and so she claims him for herself. Magic with a dark mask.
After the intermission, Dmitri Shostakovich’s Symphony No. 9 will be performed. A seemingly lighthearted and festive symphony, written to commemorate the end of World War II. However, Shostakovich defied Stalin’s expectations—a grand Ninth Symphony à la Beethoven, to express the Russian victory—with masked sarcasm and a bitter undertone that mocks the myth of Stalinism.




















