De Theatertroep
Driekoningenavond/ Twelfth Night
"Een bruisend theaterfeestje" (Het Parool)
“Een bruisend theaterfeestje” (Het Parool)
Met ‘Driekoningenavond’ zet De Theatertroep vol plezier een hele berg maatschappelijke waarden op de kop, met de boodschap dat het verstand en de zotheid tweelingen zijn. En dat in komedie, onder alle grappen en grillen, de poëzie van de ware tragedie schuilt.
In deze Shakespeare-bewerking moeten zowel personages als acteurs overleven in een web van misverstanden. De rijken worden arm en de armen rijk, de machtigen worden machteloos en omgekeerd, vrouwen worden mannen of vrouwen spelen mannen die vrouwen spelen.
“Een bijzondere vondst is dat het androgyne tweetal Viola en Sebastiaan door een enkele speler wordt vertolkt, Kyrian Esser. Hij draagt een mannenkostuum met een stuk touw als broekriem, maar op onnavolgbare wijze kan hij evengoed zijn vrouwelijke keerzijde spelen. Voor zover ik weet is dit de eerste keer dat een acteur de tweeling vertolkt. Dat leidt tot fraai gespeelde verwondering, zowel bij hemzelf als bij de anderen.” (Kester Freriks)
★★★★ NRC
“Hun bewerking gaat van tjakke-tjakke-tjak: lekker snel en snappy, doorspekt met spreektaal en toch poëtisch.” (Sara van der Kooi)
★★★ Trouw
”De Theatertroep gooit het hele boeltje nogmaals om en laat vrijwel alle mannenrollen spelen door vrouwen en vice versa. Wie denkt dat dat verwarrend is, heeft gelijk, maar dat is precies de essentie ervan. Evenals het stuk is deze enscenering zich bewust van zijn eigen chaos en speelt daarmee.”
★★★ Theaterkrant
“Deze groep energieke toneelspelers stoft de klassiek toneeltekst vakkundig af en maakt er een bruisend theaterfeestje van.”
★★★★ Het Parool