Bara Sigfusdottir

Bara Sigfusdottir

The Lover

Bara Sigfusdottir

The Lover

  • Woensdag 18 januari 2017
  • start programma
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Woensdag 18 januari 2017
  • start of event
  • (Times are subject to change)

“Men loved the Earth so much that they devoured it; they consumed it completely. Then they left because nothing remained for them. After their disappearance, nature grew and constructed new lands.” Noémie Goudal, Les Amants

De ‘geliefden’ zijn in de visuele performance van de IJslandse choreografe Bára Sigfúsdóttirs niet erg romantisch. Ze brengt de verhouding tussen natuur en mens in beeld op een bezitterig-agressieve manier: de menselijke cultuur overweldigt de natuur om haar leeg te zuigen. Het is een liefde die zo groot is dat ze destructief wordt.  The Lover is gemaakt in samenwerking met beeldend kunstenares Noémie Goudal en 88888 (scenografie) en de IJslandse componist Borko. Sigfúsdóttir studeerde aan de dansschool P.A.R.T.S en vestigde zich sindsdien in Brussel.

The Lover werd geselecteerd voor het Circuit X van het Theaterfestival. “Een mystieke, tegelijk natuurlijke en bovenaardse sfeer” oordeelde de jury. Lees hier het volledige juryverslag.  

Volgens Evelyne Coussens (Theaterkrant) is de voorstelling “een gevaarlijk wonder”, lees de volledige recensie.

The Lover is a visual dance performance by Icelandic choreographer Bára Sigfúsdóttir. Moving between creation and destruction The Lover contemplates the complex relationship between humans and nature.

—–
Onderdeel van Scandinavian Scandals
In het nieuwe jaar introduceren wij een nieuwe manier van programmeren. Naast de doorlopende activiteiten presenteren wij regelmatig een gebundelde programmering, binnen een overkoepelend thema. In de kille wintermaand januari zoomen we met Scandinavian Scandals in op de paradox die Scandinavië heet. Want denken we aan onze noorderburen, dan denken we enerzijds aan hun mooie landschappen, uitmuntende sociale zekerheid en strakke design. Anderzijds zien we binnen de Scandinavische kunst de duistere kant van deze goedgeorganiseerde maatschappij, denk maar eens aan alle detectives of de familiedrama’s van de Noorse toneelschrijver Ibsen. In januari maken we deze paradox in Groningen, toch een beetje het Scandinavië van Nederland, voelbaar.