Masaaki Suzuki e.a.

Masaaki Suzuki e.a.

Bachs kamermuziek

Masaaki Suzuki e.a.

Bachs kamermuziek

  • Zondag 2 februari 2014
  • start programma
  • (Tijden onder voorbehoud)

Click here for the english version.

Passepartout Bach Collegium

Passepartout Bach Collegium

Helaas is het technisch niet mogelijk om een passepartout online te bestellen.

U kunt uw passepartout telefonisch of aan de kassa bestellen (050-3680368).

Extra informatie

Extra informatie

Ieder jaar proberen we om de wereldtop binnen de klassieke muziek naar Groningen te halen. Deze concerten zie je in de serie Wereldsterren.

Kamermuziek van J.S. Bach
Sonate voor clavecimbel en viool No.2 in A, BWV1015  / Sonate voor clavecimbel en fluit in b, BWV1030 / Sonate voor viool en Basso Continuo in G, BWV1021 / Sonate voor hobo en clavecimbel in Es, BWV1031 / Trio Sonate uit ‘Musikalisches Opfer’ in c, BWV1079 (3 delen)

Bach uit het land van de rijzende zon
Zondag 2 februari kunt u luisteren naar werken uit Bachs omvangrijke kamermuziekrepertoire, met Masaaki Suzuki zelf achter het klavecimbel. 

Het Bach Collegium Japan is wereldwijd vermaard onder Bachliefhebbers. In 2012 was artistiek leider Masaaki Suzuki ‘artist in residence’ op het Festival voor Oude Muziek in Utrecht, het grootste festival voor oude muziek ter wereld. Bijzonder, want Suzuki en zijn musici zijn zelden live te beluisteren in ons land. Dat de Japanse cantatespecialisten komend seizoen een weekend lang te gast zijn in Groningen, is dan ook een unicum. Uiteraard staat er heel veel Bach op het programma, maar ook zijn voorganger Buxtehude komt ruimschoots aan bod.  

Jarenlang was de uitvoering van vocale muziek van Johann Sebastian Bach vooral het terrein van Europese ensembles als het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir van Ton Koopman, The English Chamber Soloists of Collegium Vocale Gent. Totdat in 1990 dirigent, organist en klavecinist Masaaki Suzuki, een voormalig leerling van Koopman, het Bach Collegium Japan oprichtte. Zijn doel was om de westerse barokmuziek en de historische uitvoeringspraktijk te introduceren bij het Japanse publiek. In eerste instantie was het gezelschap alleen in het land van de rijzende zon te bewonderen, maar een jaar of twaalf geleden begon een gestage internationale opmars.

Sinds 1995 is het ensemble bezig met het opnemen van alle cantates van Bach, een monsterproject dat inmiddels 52 cd’s beslaat en uiteindelijk 54 delen zal gaan bevatten. Maar hoewel het Bach Collegium Japan wereldwijd een grote reputatie heeft opgebouwd met de religieuze muziek van Bach, bevat de zeer uitgebreide discografie ook werk van Buxtehude, Schütz, Kuhnau en Sweelinck. Lees hier alvast het programmaboekje.

Concerten 31 januari en 1 februari
Tijdens het concert in de Martinikerk op vrijdag 31 januari staan orgelwerken en cantates van Dieterich Buxtehude op het programma, een van de grootmeesters uit de Noord-Duitse orgelkunst en een voorbeeld voor Händel en J.S. Bach. Tijdens dit concert is Masato Suzuki, de zoon van, te horen als organist.
Op zaterdag 1 februari hoort u een aantal cantates die Bach schreef voor de zondagen na Driekoningen, aangevuld met een nader te bepalen instrumentaal werk.

Concerten gehele weekend:

Vrijdag 31 januari, 20.15 uur
Martinikerk

Bach Collegium Japan & Masaaki Suzuki
Orgelwerken en cantates van Buxtehude
Masato Suzuki, orgel

Zaterdag 1 februari, 20.15 uur
De Oosterpoort, grote zaal

Bach Collegium Japan & Masaaki Suzuki
J.S. Bach: Kantaten zu Epiphanias

Was mein Gott will, das g‘scheh allzeit, BWV 111
Liebster Jesu, mein Verlangen, BWV 32
Alles nur nach Gottes Willen, BWV 72

zondag 2 februari, 20.15 uur
De Oosterpoort, kleine zaal

Masaaki Suzuki e.a.
Kamermuziek van J.S. Bach
Sonate voor clavecimbel en viool No.2 in A, BWV1015  / Sonate voor clavecimbel en fluit in b, BWV1030 / Sonate voor viool en Basso Continuo in G, BWV1021 / Sonate voor hobo en clavecimbel in Es, BWV1031 / Trio Sonate uit ‘Musikalisches Opfer’ in c, BWV1079 (3 delen)