American Studies presents TakeRoot Talks
A MASTERCLASS ON MUSIC AND THE RESILIENCE OF NEW ORLEANS
TakeRoot presents: Boeiende masterclass op de middag voor TakeRoot (English Spoken)
TakeRoot presents: Fascinating masterclass at noon for TakeRoot (English Spoken)
De buitengewone masterclass is samengesteld door de Rijksuniversiteit Groningen (American Studies) en het TakeRoot festival. Je ontvangt boeiende kennis over de ontstaansgeschiedenis en ontwikkeling van New Orleans, maar ook orkaan Katrina van twintig jaar geleden komt aan de orde. Hoe de veerkracht en cultuur van een stad, ondanks groot persoonlijk leed; muzikanten, schrijvers en bewoners kan blijven inspireren. Daarnaast onderzoekt de masterclass de verbanden tussen de muziek van New Orleans en de ‘spirit’ van het TakeRoot-festival in Groningen.
Het programma is een interessante aanvulling voor doorgewinterde TakeRoot-bezoekers, maar ook belangwekkende leerstof voor studenten met studies op het gebied van geschiedenis en muziek van het Noord-Amerikaans continent.
De twee hoofdcomponenten omvatten: een lezing door een universitair docent en een vraaggesprek met drie deskundige gasten onder leiding van een moderator. Een muzikaal intermezzo vormt de brug tussen beide sessies.
De deelnemers aan de verschillende onderdelen zijn:
MARK L. THOMPSON
Mark Thompson verzorgt de lezing over de geschiedenis van New Orleans en is universitair docent aan de Faculteit der Letteren, vakgebied American Studies, Rijksuniversiteit Groningen. Zijn onderzoek en onderwijs richt zich met name op Koloniaal Amerika, de vroege Amerikaanse republiek, het Amerikaanse Zuiden en de vroegmoderne Atlantische wereld. Ook was Thompson geruime tijd inwoner van New Orleans.
GILL LANDRY
Tijdens de muzikale onderbreking treedt Gill Landry op, die daarna ook aanschuift bij het deskundigenpanel. Met zijn doorleefde stem en meeslepende verhalen is Landry een ware meesterverteller. Hij maakte furore bij Old Crow Medicine Show en bouwde daarna een indrukwekkende solocarrière op, met albums vol donkere romantiek en poëtische Americana. Op zijn nieuwste plaat Cinnamon Canyon Blues laat hij een rauwe en persoonlijke kant horen – muziek voor zoekers, dromers en verloren zielen. Landry werd geboren in Lake Charles, Lousiana, in dezelfde staat waar ook New Orleans te vinden is, in het diepe zuiden van de V.S. Na de editie in 2016 staat Landry dit jaar voor de tweede keer op het TakeRoot festival.
LAILA FRANK
Moderator van het deskundigenpanel is Laila Frank, Nederlands journalist en Amerika-deskundige. Ze werkte 14 jaar als campagnespecialist en politiek adviseur en maakt op haar website Being Frank maatschappelijke verhalen over Amerika. Laila Frank schrijft voor De Groene Amsterdammer, Vrij Nederland en presenteert sinds 2024 het radioprogramma Bureau Buitenland. Haar eigen verhalen richten zich met name op ‘verandering,’ hoe maatschappelijke en democratische verschuivingen ontstaan, welke krachten daar achter zitten en welke rol gewone mensen daarbij spelen.
KRISTIN A. McGEE
Popular Music and Jazz Studies aan de Faculteit der Letteren, zijn de specialisaties van Kristin McGee, universitair docent aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hetgeen zij zelf opzette binnen de opleiding Arts, Culture and Media. McGee is ook actief als muzikante (saxofoon) en speelde in verschillende formaties in Chicago en Groningen. Verder doet ze redactiewerk voor tijdschriften als Jazz Perspectives. Kristin McGee maakt ook onderdeel uit van het deskundigenpanel.
JAN DONKERS
Eind jaren ’60 behoorde Jan ‘Gonzo’ Donkers tot de pioniers van de Nederlandse popjournalistiek, onder meer voor het muziektijdschrift Hitweek, de Volkskrant, NRC Handelsblad en HP/De Tijd. Lange tijd werkte hij bij de VPRO, als maker van muziekprogramma’s als Joe Blow Show, The Wilde Wereld en Sunday Morning Coming Down. In de buitenlandverslaggeving reisde hij over de hele wereld, maar kreeg zijn werk over Amerika een blijvend interesse. Exact 20 jaar was hij betrokken bij het TakeRoot festival als presentator en kreeg bij het afscheid de titel ‘Voice of Americana’ toebedeeld. Overigens, waar het maar kan, vervult Donkers nog steeds een ambassadeursrol voor TakeRoot. In zijn boek Forty Tracks haalt hij herinneringen op aan ‘tracks,’ die bepalend waren in z’n leven. Het verhaal over Allen Toussaint, komend uit New Orleans, is spraakmakend aangezien het ook een relatie heeft met Katrina.
De masterclass ‘American Studies presents TakeRoot Talks’ is mede mogelijk gemaakt door:
- Opleiding American Studies van de Rijksuniversiteit Groningen.
- TakeRoot festival
- SPOT Groningen
- Serie ‘Music Matters, performing music through culture,’ binnen het vakgebied Muziekwetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen.
- Netherlands American Studies Association (NASA), een netwerk van wetenschappers, onderzoekers en studenten die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis, cultuur en politiek van de Verenigde Staten.
Het programma is tevens de introductie voor de TakeRoot pres-how (dubbelconcert Gill Landry, Timo de Jong & Leadbeaters) in SPOT/Vera.
De masterclass is gesponsord door NASA.
This exceptional masterclass has been organized by the University of Groningen (American Studies) and the TakeRoot festival. You will receive fascinating insights into the history and development of New Orleans, as well as the impact of Hurricane Katrina twenty years ago. It explores how a city’s resilience and culture, despite great personal suffering, can continue to inspire musicians, writers, and residents. The masterclass also explores the connections between New Orleans music and the spirit of the TakeRoot festival in Groningen.
The program is an interesting addition for seasoned TakeRoot visitors, but also provides valuable material for students studying the history and music of the North American continent.
The two main components include a lecture by a university professor and a moderated discussion with three expert guests. A musical interlude bridges the gap between the two sessions.
The participants in the various sections are:
MARK L. THOMPSON
Mark Thompson will give the lecture on the history of New Orleans and is a university lecturer at the Faculty of Arts, Department of American Studies, University of Groningen. His research and teaching focuses primarily on Colonial America, the early American republic, the American South, and the early modern Atlantic world. Thompson was also a long-time resident of New Orleans.
GILL LANDRY
Gill Landry will perform during the musical interlude, and then join the expert panel. With his soulful voice and compelling stories, Landry is a true master storyteller. He made a splash with Old Crow Medicine Show and subsequently built an impressive solo career, with albums full of dark romanticism and poetic Americana. On his latest album, Cinnamon Canyon Blues, he reveals a raw and personal side—music for seekers, dreamers, and lost souls. Landry was born in Lake Charles, Louisiana, the same state as New Orleans, in the Deep South of the U.S. After the 2016 edition, Landry will be appearing at the TakeRoot festival for the second time this year.
LAILA FRANK
The expert panel will be moderated by Laila Frank, a Dutch journalist and America expert. She worked for 14 years as a campaign specialist and political advisor and creates social stories about America on her website, Being Frank. Laila Frank writes for De Groene Amsterdammer and Vrij Nederland, and has presented the radio program Bureau Buitenland since 2024. Her own stories focus primarily on “change,” how social and democratic shifts arise, the forces behind them, and the role ordinary people play in them.
KRISTIN A. McGEE
Kristin McGee, assistant professor at the University of Groningen, specializes in Popular Music and Jazz Studies at the Faculty of Arts. She established this program within the Arts, Culture and Media program. McGee is also active as a musician (saxophone) and has played in various groups in Chicago and Groningen. She also does editorial work for magazines such as Jazz Perspectives. Kristin McGee is also a member of the expert panel.
JAN DONKERS
In the late 1960s, Jan “Gonzo” Donkers was one of the pioneers of Dutch pop journalism, writing for music magazines Hitweek, de Volkskrant, NRC Handelsblad, and HP/De Tijd, among others. He worked for a long time at the VPRO, producing music programs such as the Joe Blow Show, The Wilde Wereld, and Sunday Morning Coming Down. His international reporting took him all over the world, but his work on America has always been a source of interest. He was involved with the TakeRoot festival as a presenter for exactly 20 years and was given the title “Voice of Americana” upon his departure. Incidentally, Donkers continues to serve as an ambassador for TakeRoot whenever possible. In his book “Forty Tracks,” he reminisces about “tracks” that were decisive in his life. The story about Allen Toussaint, originally from New Orleans, is controversial because it also relates to Katrina.
The masterclass “American Studies presents TakeRoot Talks” is made possible by:
- The American Studies program at the University of Groningen.
- The TakeRoot festival.
- SPOT/De Oosterpoort Music Center.
- The “Music Matters, Performing Music Through Culture” series within the Musicology program at the University of Groningen.
- The Netherlands American Studies Association (NASA), a network of scholars, researchers, and students interested in the history, culture, and politics of the United States.