[Naar de inhoud]

  • Programma
  • Informatie
  • Stories
  • Contact
  • English
Een persoon die zich opmaakt in een spiegel met een rode rand, met opvallende make-up en kleurrijke ogen.

Column: Verstikkende Grime

Door Sylvia Brouwer, theatermarketeer bij SPOT Groningen,

4 maart 2020

Ik overleefde een grime-aanval van mijn dochter. Dat klinkt een beetje hysterisch. Dat is het ook. In deze tijd. In de negentiende eeuw was dat anders. Toen stierf er weleens een acteur na het gebruik van theatermake-up. Destijds kwam de moderne grime in opmars. Acteurs maakten elkaar op. Meestal gebruikten ze daarbij huis-, tuin- en keukenmiddelen als loodwit, malachiet, kalk en verguldsel. Vaak giftig. Dat daarbij zo nu en dan een acteur de dood vond door loodvergiftiging werd op de koop toe genomen. Risico van het vak.

Ooit kreeg ik een privérondleiding in het Theatre Museum in Londen. Ik was de enige bezoeker. Waarom weet ik niet, het was er hartstikke leuk. Na afloop wist ik alles over dubieuze schmink. Ongetwijfeld hebben ze mij veel meer verteld. Alleen dit verhaal is me altijd bijgebleven. Een museummedewerker wilde mij toen ook graag schminken. Ik heb beleefd bedankt. Voor de zekerheid.

En dat bedanken vergat ik toen mijn achtjarige dochter met uiterst verleidelijke stem vroeg: “Mam, mag ik je opmaken?” Ze had een make-upset voor haar verjaardag gekregen. Die moest uitgetest. Mijn dochter keek me hoopvol aan. De glitters en felle kleuren staarden mij lonkend aan vanuit de doos. Natuurlijk wilde ik er niet uitzien als de poppetjes op de verpakking, maar ik wilde evenmin haar pret bederven. “Je ziet er heel mooi uit!”, riep mijn dochter blij.

In een mum van tijd zag ik eruit als Pipo de Clown in het kwadraat. Mijn gezicht begon heftig te branden en mijn ogen nog heftiger te prikken. Ik kon het niet helpen even terug te denken aan de acteurs uit de negentiende eeuw. Er zou toch niet stiekem een vleugje loodwit of malachiet in dit product verwerkt zitten? De letters van de verpakking waren te klein en mijn leesbril niet onder handbereik. Eigenlijk wilde ik het ook helemaal niet weten. Dit smeersel moest direct van mijn gezicht af. De ‘kindvriendelijke’ make-up liet zich niet zo makkelijk verwijderen. Een schuurspons moest er aan te pas komen. Drie dagen liep ik rond met een dik en merkwaardig gekleurd hoofd. Compleet voor schut, maar ik overleefde het wel.

Share:

Meer stories

Eurosonic Noorderslag concert met gele spotlights op het podium en handen in de lucht.

Jonna Fraser en jet van der steen naar Noorderslag -

ESNS voegt twaalf artiesten toe aan line-up jubileumeditie

Kraantje Pappie hangt aan een kraan met in achtergrond de Martinitoren.
Aankondiging

Kraantje Pappie geeft grootste show ooit in Stadspark Groningen -

Rapper geeft gratis tickets weg voor clubtour

Özcan Akyol, Eus over De Klassenmigrant

Özcan Akyol, Eus over De Klassenmigrant -

Een lange en ingewikkelde reis door elke sociale klasse

Choreograaf Ann van den Broek over Play

Choreograaf Ann van den Broek over Play -

Een uitnodiging om te spelen

Moeder met kind op podium op de rug gezienFamiliedag Stadsschouwburg
Familiedag Stadsschouwburg
Short story

Familiedag Stadsschouwburg -

Met de hele familie op avontuur door de coulissen, in de kleedkamers en tussen de theaterstoelen.

MasterpieceMasterpiece
Masterpiece
NieuwsShort story

Masterpiece -

Na een uitverkochte derde editie kondigen SPOT en NNO vierde editie aan: Berlioz met zijn Symphonie Fantastique.

Marlene Dietrich in de spotlight tijdens optreden in nachtclub.
Column

Moraal vreters -

Mijn liefde voor de muziek van Bertolt Brecht en Kurt Weill begon onverwacht.

Sarina AB achter een bureau.
Backstage

Backstage met personeelsplanner Sarina AB -

Personeelsplanner Sarina AB biedt een kijkje in haar werkdag

3 leden Snow Patrol staan buiten met bomen op achtergrond.
Aankondiging

SNOW PATROL KOMT NAAR GRONINGEN! -

Eerste naam Summerstage 2026 is bekend

Patterson Hood en de pijnlijke liefde voor het Zuiden
Column

Patterson Hood en de pijnlijke liefde voor het Zuiden -

Gastredacteur Peter Kwint schrijft in SPOT magazine over deze bijzondere TakeRoot artiest

Dunja Jocić over Afternoon of a Nymph
Interview

Dunja Jocić over Afternoon of a Nymph -

Een vrouwelijke blik op een wereldberoemd werk

Nieuws

Het podium als plek van verbinding, dialoog en inclusie -

Reactie SPOT op de situatie in Israël en Palestina

Nieuws en event-updates elke (twee) week in je mail? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Maak een keuze

Volg SPOT

    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
SPOT Groningen050-3680111info@spotgroningen.nl
  • FAQ
  • Privacy, cookies & voorwaarden
  • Toegankelijkheid