[Naar de inhoud]

  • Programma
  • Informatie
  • Stories
  • Contact
  • English
Een zwart-wit afbeelding van een band die live optreedt, met zangers en een gitarist.

Column: Ode aan (mijn)muziekdocent

Door Sylvia Brouwer, theatermarketeer bij SPOT Groningen,

15 juli 2019

Ik heb opgetreden in concertgebouw De Doelen in Rotterdam. Dat klinkt goed. Tenminste het gebouw. Ons koor klonk beduidend minder. Vals zelfs. Er zijn geen opnamen van. Althans dat hoop ik. Ze zijn gelukkig nog niet boven water gekomen. Het is puur chantagemateriaal. Samen met mijn vriendin maakte ik jarenlang deel uit van het schoolkoor van onze middelbare school. Niet dat wij in het bezit waren van stemmen als nachtegaaltjes. Integendeel. Wij werden iedere keer weer gekozen door onze muziekdocent Pieter vanwege ons onuitputtelijke enthousiasme. Wij waren de uitstraling van het koor. Het uithangbord. Hoe hij ons iedere keer weer zo gek kreeg weet ik niet. Erg populair werd je er namelijk niet van.

In de muzieklessen excelleerde ik meestal op xylofoon, koebel of tamboerijn. Een ander instrument zat er gewoonweg niet in. Ik telde te snel en op deze instrumenten was het nog net aanvaardbaar. Pieter gaf mij het gevoel dat het best goed klonk, dat ik op mijn manier de sterren van de hemel speelde. Voor even waande ik mijzelf een echte muzikant. Ik wilde zelfs nog even zangeres worden. Gelukkig was deze verstandsverbijstering van tijdelijke aard.
In mijn herinnering oefenden we elke les steeds weer dezelfde liedjes. Sommige songs kan ik inmiddels niet meer horen. Bij ‘Music’ van John Miles zet ik direct mijn radio uit en door ‘Drive my car’ van The Beatles heb ik nooit mijn rijbewijs gehaald.

Een goede muziekdocent is onmisbaar voor je muzikale ontwikkeling. Zonder Pieter had ik ‘Killing me softly’, ‘The Boxer’ en ‘Another band’ hoogstwaarschijnlijk nooit gehoord. En had ik ook niets vernomen van alle versies van liedjes waarin mijn naam voorkomt. Dan had ik nooit op een kerst- of paasviering gezongen en was De Doelen voor mij helemaal onbereikbaar geweest. Maar bovenal, ik had een hoop plezier gemist. Het maakte de middelbare school een stuk dragelijker om door te komen. Het leverde een schat aan mooie en soms ook best gênante herinneringen op. Dat de school überhaupt nog aanmeldingen ontving na onze optredens op de open dagen mag een klein wonder heten.

Afgelopen zomer flaneerde ik met mijn kinderen op een boulevard in Spanje. Uit alle strandtenten en cafés klonk muziek. Verschillende coverbandjes speelden liedjes van André Hazes tot Coldplay. Van The Beatles tot Ed Sheeran. Niet allemaal even mooi, wel heel sfeervol. Muziek maakt alles zoveel beter. Uit volle borst zongen mijn zoon en ik tegelijkertijd mee met ‘Blue Suede Shoes’ van Elvis. Ik keek hem verbaasd aan. “Muziekles”, sprak hij verontschuldigend. En niet alleen Elvis. Ook hij had inmiddels uitgebreid kennisgemaakt met John Miles en The Beatles. Op gitaar, dat wel. Ik werd er vrolijk van. Een geruststellende gedachte ook wel. Er verandert al zoveel in de wereld. Muziekles blijft altijd hetzelfde.

Share:

Meer stories

Eurosonic Noorderslag concert met gele spotlights op het podium en handen in de lucht.

Jonna Fraser en jet van der steen naar Noorderslag -

ESNS voegt twaalf artiesten toe aan line-up jubileumeditie

Kraantje Pappie hangt aan een kraan met in achtergrond de Martinitoren.
Aankondiging

Kraantje Pappie geeft grootste show ooit in Stadspark Groningen -

Rapper geeft gratis tickets weg voor clubtour

Özcan Akyol, Eus over De Klassenmigrant

Özcan Akyol, Eus over De Klassenmigrant -

Een lange en ingewikkelde reis door elke sociale klasse

Choreograaf Ann van den Broek over Play

Choreograaf Ann van den Broek over Play -

Een uitnodiging om te spelen

Moeder met kind op podium op de rug gezienFamiliedag Stadsschouwburg
Familiedag Stadsschouwburg
Short story

Familiedag Stadsschouwburg -

Met de hele familie op avontuur door de coulissen, in de kleedkamers en tussen de theaterstoelen.

MasterpieceMasterpiece
Masterpiece
NieuwsShort story

Masterpiece -

Na een uitverkochte derde editie kondigen SPOT en NNO vierde editie aan: Berlioz met zijn Symphonie Fantastique.

Marlene Dietrich in de spotlight tijdens optreden in nachtclub.
Column

Moraal vreters -

Mijn liefde voor de muziek van Bertolt Brecht en Kurt Weill begon onverwacht.

Sarina AB achter een bureau.
Backstage

Backstage met personeelsplanner Sarina AB -

Personeelsplanner Sarina AB biedt een kijkje in haar werkdag

3 leden Snow Patrol staan buiten met bomen op achtergrond.
Aankondiging

SNOW PATROL KOMT NAAR GRONINGEN! -

Eerste naam Summerstage 2026 is bekend

Patterson Hood en de pijnlijke liefde voor het Zuiden
Column

Patterson Hood en de pijnlijke liefde voor het Zuiden -

Gastredacteur Peter Kwint schrijft in SPOT magazine over deze bijzondere TakeRoot artiest

Dunja Jocić over Afternoon of a Nymph
Interview

Dunja Jocić over Afternoon of a Nymph -

Een vrouwelijke blik op een wereldberoemd werk

Nieuws

Het podium als plek van verbinding, dialoog en inclusie -

Reactie SPOT op de situatie in Israël en Palestina

Nieuws en event-updates elke (twee) week in je mail? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Maak een keuze

Volg SPOT

    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
SPOT Groningen050-3680111info@spotgroningen.nl
  • FAQ
  • Privacy, cookies & voorwaarden
  • Toegankelijkheid