Via Katlehong Dance Company / Gregory Maqoma

Via Kanana

Via Katlehong Dance Company / Gregory Maqoma

Via Kanana

  • Maandag 25 maart 2019
  • Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 17:30: Stadsschouwburg open
  • 18:00: Eenakter: Zuid-Afrikaans diner
  • 19:15: Start inleiding (kaartje nodig)
  • 20:15: Aanvang voorstelling
  • 21:15: Einde voorstelling
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Maandag 25 maart 2019
  • Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 20:15 start of event
  • (Times are subject to change)

"Een verpletterende voorstelling, extreem dynamisch, intens, met een geweldig stuwend ritme" (de Theaterkrant ★★★★★)

“A spectacular performance, extremely dynamic, intense, with a tremendously forceful rhythm”(Theatre platform Theaterkrant *****)

De performers van Via Katlehong zijn gespecialiseerd in pantsula, een dansvorm van de straat die tijdens de apartheid werd gebruikt om in het geheim met elkaar te communiceren. Aangevuld met gumboots, tap en step geeft dat op het podium één groot bruisend dansfeest.

“Via Kanana is een verpletterende voorstelling, extreem dynamisch, intens, met een geweldig stuwend ritme (…) Ondertussen dansen de performers onvermoeibaar door. Ze maken acrobatische toeren en lijken bijna gewichtloos door de lucht te excelleren.”

de Theaterkrant ★★★★★

“Nog altijd is Maqoma’s bewegingstaal doordesemd van deze beweeglijke, speelse acrobatiek met hand- en beengeklap, zeg maar de hiphop van Zuid-Afrika (…) Maqoma geeft de koprollen, tapdans, lichaamspercussie en voetroffels niet alleen een expliciete, leesbare en eerlijke boodschap mee, ook een vleug hoop.”

de Volkskrant ★★★★

“Een spektakel met gigantische energie, gebracht door een excellent gezelschap.”

Figaro

 

Inleiding om 19:15

Inleiding om 19:15

Voorafgaand aan deze voorstelling verzorgt Charissa Promes een inleiding om 19.15 uur. Deuren gaan om 19.00 uur open. Kaarten à € 2,57 kun je meebestellen bij je bestelling of apart wanneer je al kaarten hebt.

Eenakter: Zuid-Afrikaans diner

In de schouwburg kun je ook lekker eten! Vanaf 18.00 uur serveren wij in het Theatercafé spiesjes met gemarineerde lam of geroosterde pompoen met abrikozen, gele rijst, een groenteschotel en zoetzure komkommer. Bestel je kaarten à € 16,00 p.p. (incl. een drankje) direct mee met de voorstelling of los als je al kaarten hebt.

Brownies met ijs

Warme brownie en ijs

Nog een lekker toetje? Bestel dan ook koffie of thee met warme brownie en ijs (à €6,-). Bestel met uw bestelling mee of apart als u al kaarten heeft.

Nagesprek

Na afloop van deze voorstelling interviewt Charissa Promes artistiek leider Buru Mohlabane en dansers van het gezelschap tijdens een gratis nagesprek in de vide. De voertaal is Engels.

Een groep mensen staat dicht bij elkaar, omhuld door kleurrijke lichteffecten.

De keuze van... programmeur Henk Kuiper

Deze voorstelling, die onderdeel uitmaakt van het Explore Festival, is deze maand de keuze van onze programmeur theater en dans Henk Kuiper. Lees de blog.

Kanana

Het zijn donkere tijden in Zuid-Afrika. De overwinning op de apartheid heeft niet de verwachte vrede gebracht. Het land wordt geteisterd door criminaliteit en de kloof tussen arm en rijk is gigantisch. Het beloofde land is, met andere woorden, niet bereikt. Een beloofd land dat je wordt voorgespiegeld, vaak door corrupte machthebbers, maar er nooit komt: daarnaar verwijst het Zuid-Afrikaanse Sotho-woord Kanana.

Hoop voor Zuid-Afrika

In Via Kanana verkennen Gregory Maqoma en Via Katlehong wegen naar dat beloofde land, dat misschien wel nooit bereikt zal worden maar daarom niet tot wanhoop moet leiden. Niet dat deze voorstelling alleen maar licht en vrolijk is, Maqoma laat ook de wrange werkelijkheid doorschemeren, maar de essentie is een boodschap van hoop voor Zuid-Afrika.

Een groep mensen staat dicht bij elkaar, omhuld door kleurrijke lichteffecten.

Via Katlehong en Gregroy Maqoma

Via Katlehong werd in 1992 opgericht om de jeugd van het township Katlehong van het criminele pad te houden. Daar komt ook Gregroy Maqoma zelf vandaan, die uitgroeide tot een van de bekendste Zuid-Afrikaanse choreografen, vele prijzen kreeg en overal ter wereld te zien is.

choreografie: Gregory Maqoma | composities: Samuel Makhathade Khabane | dans: Tshepo Nchabeleng, Thato Qofela, Andile Nhlapo, Tshepo Mohlabane, Teboho Molelekeng, Abel Vilakazi, Julia Burnham en Lenela Laballo | video: Jurgen Meekel | lichtontwerp: Oliver Hauser | lichttechniek: David Hlatshwayo | voorstellingstekst: Julidans

“A spectacle with gigantic energy”

These are dark times in South Africa. The victory over apartheid has not brought the expected peace. The country is plagued by crime and riots. The gap between rich and poor is huge and unfortunately is often similar to that between black and white. The promised land has, in other words, not been reached. A promised land that you are led to believe in, often by corrupt rulers, but one that never materialises: The South African Sotho-word ‘Kanana’ refers to this. The word is astonishingly similar to Canaan, the biblical land of milk and honey that was promised to Moses.

A message of hope for South Africa

In Via Kanana Gregory Maqoma and Via Katlehong explore routes to that promised land, which may never be reached but should not lead to despair. Not that this performance is all light and cheery, Maqoma also hints at the harsh reality, but the essence is a message of hope for South Africa. Yes, they are difficult times, but people manage to get through it together. The performers of Via Katlehong are specialized in pantsula, a form of street dance that was used during the apartheid to secretly communicate with each other. Gumboots, tap and step add to a big, sparkling dance party on stage.

Gregory Maqoma

If anyone can interpret that hope for the future, then it is the dancers of Via Katlehong. Those who saw them at Julidans previously will remember their incredible energy and skill on stage. The dance group was founded in the township of Katlehong in Johannesburg, where heavy fighting took place during the anti-apartheid protests, to keep the youngsters off the streets. This is also where Maqoma himself is from, who became one of the most famous South African choreographers, received many awards and can be seen all over the world.

“A spectacle with gigantic energy brought by an excellent company.” – Figaro