The Glasshouse – Farah Diba
VERPLAATST naar Grand Theatre
Ode aan vrouwen die dierbaren verloren
De voorstellingen van Kees Roorda zijn altijd avontuurlijk en spelen op een ongrijpbare wijze met de tijdgeest. Zijn nieuwe stuk is een ode aan alle vrouwen die dierbaren hebben verloren in oorlogen en revoluties. Een journaliste interviewt Farah Diba, de voormalige keizerin van Perzië. De broer van de journaliste is door de geheime dienst van de keizer vermoord en gedurende het interview roept ze de keizerin daarvoor ter verantwoording. Wat volgt is een hartstochtelijke confrontatie. Zal verbittering en rouw over hun geliefden ze uit elkaar drijven? Of brengt heimwee en verdriet deze vrouwen dichter bij elkaar?
‘Voor mijn gevoel stond daar echt de keizerin van Perzië.’ […] Ongelofelijk zoals een Nederlands actrice op een Iraanse keizerin kan lijken’.
★★★★ NRC Handelsbladdoor
Bahram Sadeghi
‘Liz Snoijink geeft op fraaie wijze gestalte aan de keizerin. Vanaf het moment dat ze in vol ornaat te zien is voel je een majesteitelijke allure. Snoijink is gehuld in prachtige niet opzichtige creaties van de Marokkaans/Nederlandse ontwerper Aziz Bekkaoui. Ali Wishka, een acteur van Iraanse afkomst, speelt de butler en vertegenwoordigt met zijn tekst in het Farsi ook het Iraanse volk. […] De journaliste, overtuigend gespeeld door Harriët Stroet, komt in gewetensnood als ze zich naarmate de gesprekken vorderen, realiseert dat ze meer met Farah Diba gemeen heeft dan ze voor mogelijk hield. […] Stap voor stap komend de vrouwen nader tot elkaar, al worden ze geen hartsvriendinnen. Tegen het einde geeft Roorda nog een verrassende draai aan het verhaal.’
★★★ Theaterkrant.nl
‘Liz Snoijink speelt het spel van aantrekken en afstoten voortreffelijk. Met haar ingehouden deftige spel geeft ze gestalte aan een getroebleerde koningin zonder land. Immer hoffelijk, maar nooit helemaal te vertrouwen.’
★★★ Volkskrant
‘De rol van Farah Diba wordt met verve gespeeld door Liz Snoijink, die er prachtig uitziet in telkens andere jurken van kostuumontwerper Aziz Bekkaoui. […] Theatermaker Kees Roorda liet zich inspireren door Farah Diba’s bijzondere levensverhaal. In zijn toneelstuk staat de confrontatie tussen sprookje en de realiteit centraal.’
★★★ Haarlems Dagblad
tekst en regie: Kees Roorda · spel: Liz Snoijink (o.v.b.) e.a.