Scapino Ballet Rotterdam
Origin - the future is feminine
De kracht van vrouwelijke makers in twee nieuwe choreografieën
The power of women creators in two new choreographies
In dit unieke programma tonen twee nieuwe choreografieën en twee korte dansfilms de kracht en creativiteit van een nieuwe generatie vrouwelijke makers.
Dans, film en vernieuwende originaliteit komen samen in Origin – the future is feminine, onder leiding van Scapino’s nieuwe artistiek directeur Nanine Linning. In dit unieke programma tonen twee nieuwe choreografieën en twee korte dansfilms de kracht en creativiteit van een nieuwe generatie vrouwelijke makers. Choreografen Sarah Baltzinger en Marie-Louise Hertog creëren met inventiviteit, speelse humor en een scherpe blik op tradities een intense, verrassende danservaring.
De films worden gecureerd door Cinedans Filmfestival, in een unieke samenwerking met Scapino – een primeur in de danswereld. In het prachtig vormgegeven Vénus Anatomique laat Sarah Baltzinger de rauwe kracht en kwetsbaarheid van het vrouwelijk lichaam zien. Met humor, absurdisme en een genadeloze theatraliteit nodigt ze het publiek uit om opnieuw na te denken over de manier waarop we naar vrouwenlichamen kijken. Marie-Louise Hertog biedt een verrassende herinterpretatie van Le Sacre du printemps, waarin zij het klassieke werk door een feministische lens bekijkt. Met alleen mannelijke dansers en een explosieve danstaal daagt ze traditionele rolpatronen uit.
In this unique programme, two new choreographies and two short dance films showcase the strength and creativity of a rising generation of female creators.
Dance, film and bold originality converge in Origin – the Future Is Feminine, under the direction of Scapino’s new artistic leader Nanine Linning. Choreographers Sarah Baltzinger and Marie‑Louise Hertog bring inventiveness, playful humour and a sharp perspective on tradition to create an intense, surprising dance experience.
The films are curated by Cinedans Film Festival, in a unique collaboration with Scapino — a first in the dance world. In the beautifully staged Vénus Anatomique, Sarah Baltzinger reveals the raw power and vulnerability of the female body. With humour, absurdism and theatrical force, she invites the audience to reconsider how we view women’s bodies. Marie‑Louise Hertog presents a surprising reinterpretation of Le Sacre du printemps, viewing the classical work through a feminist lens. Featuring only male dancers and explosive movement language, she challenges traditional role patterns.












