Orkest v/d 18e Eeuw en Cappella Amsterdam
Johannes Passion (Bach)
Monumentale en dramatische passie
Monumental and dramatic passion
Monumentale en dramatische passie
Bachs ‘Johannes Passion’ staat nog steeds in de schaduw van zijn jongere broer, de ‘Matthäus Passion’. Eigenlijk best onterecht, zo liet dirigent Reinbert de Leeuw afgelopen maart met het Nederlands Kamerkoor en Holland Baroque al horen. De ‘Johannes’ is weliswaar korter, maar volgens veel muziekliefhebbers ook intenser dan de ‘Matthäus’. Het was de eerste passie die Bach, net aangetreden als Thomascantor, in Leipzig componeerde en natuurlijk wilde hij zich op Goede Vrijdag 1724 bewijzen voor zijn nieuwe publiek.
Top orkest en solisten
Het monumentale, dramatische werk zal zijn uitwerking toen niet gemist hebben en doet dat ook nu niet. Daarvoor zorgen het Orkest van de Achttiende Eeuw en Cappella Amsterdam, met gerenommeerde solisten als Henk Neven (Christus) en Thomas Walker (Evangelist) en Daniel Reuss op de bok.
Programmaboekje
Lees hier alvast het programmaboekje.
dirigent: Daniel Reuss ∙ tenor (Evangelist): Thomas Walker ∙ bas (Christus): Henk Neven ∙ sopraan: Julia Doyle ∙ alt: Daniël Elgersma ∙ tenor: Andrew Tortise ∙ bas: André Morsch
Inleiding om 19:00
Voorafgaand aan dit concert is er een inleiding door Philip Ruitenberg om 19.00 uur. Deuren gaan om 18.45 uur open. Kaarten à € 2,57 kunt u meebestellen bij uw bestelling of apart bestellen wanneer u al kaarten heeft.
Restaurant Tromp
Lekker eten kan ook in De Oosterpoort! Vanaf 17.00 uur bent u van harte welkom in ons restaurant Tromp. Bekijk de menukaart of reserveer een tafel via Couverts.
De passies van Bach
“Wij Hollanders hebben een rijke traditie in het bezoeken van de passies”
Lees de column van onze programmeur klassiek Yvonne van den Berg. Lees de blog.
Monumental and dramatic passion
Bach’s ‘Johannes Passion’ still lives in the shadow of its more famous younger brother, the ‘Matthäus Passion’. This isn’t entirely justified, as conductor Reinbert de Leeuw showed with the Dutch Chamber Choir and Holland Baroque last month. The ‘Johannes’ is shorter, true, but according to many music lovers it’s also more intense than the ‘Matthäus’. It was the first Passion that Bach, who had just received the position as Thomas Cantor, composed in Leipzig, and of course he wanted to prove himself to his new audience on Good Friday 1724. The monumental, dramatic piece would surely have profited from his performance, and it will again, thanks to Orkest van de Achttiende Eeuw and Cappella Amsterdam, with well known soloists such as Henk Neven (Christ) and Thomas Walker (Evangelist) with Daniel Reuss conducting.
Price includes one drink (in break or afterwards) and wardrobe.
conductor: Daniel Reuss ∙ tenor (Evangelist): Thomas Walker ∙ bass (Christus): Henk Neven ∙ soprano: Julia Doyle ∙ alto: Daniël Elgersma ∙ tenor: Andrew Tortise ∙ bass: André Morsch