Pavel Haas Quartet
Dvorák, Schubert
De 14e van Schubert en Dvořák: van Boheemse vreugde tot Weense weemoed
Schubert and Dvořák's 14th: From Bohemian joy to Viennese melancholy
Na bijna drie jaar in de Verenigde Staten, waar hij onder andere zijn beroemde Negende Symfonie ‘Uit de Nieuwe Wereld’ componeerde, verlangde Dvořák terug naar huis. Ondanks het succes miste hij zijn familie en het Boheemse landschap. De eerste noten van zijn Strijkkwartet nr.14 zette hij nog aan de andere kant van de oceaan op papier, maar hij voltooide het kwartet pas na zijn terugkeer. De bijna euforische stemming van thuiskomen hoor je terug in dit prachtige werk. Voor wie Dvořák vooral kent van zijn symfonieën of de ‘Amerikaanse’ werken, biedt dit kwartet een mooie, meer introspectieve kant van de componist.
Het gelukzalige gevoel van Dvořák is in schrijnend contrast met de gemoedstoestand van Schuberts. Hij schreef zijn Strijkkwartet nr.14 op 27-jarige leeftijd, tijdens een periode van ziekte en innerlijke onrust. Een paar jaar eerder had Schubert te horen gekregen dat hij ongeneeslijk ziek was. Angst, dreiging, hoop en berusting zijn voelbaar in de donkere, maar diepontroerende muziek. Het tweede deel is gebaseerd op zijn lied Der Tod und das Mädchen, waarin een jonge vrouw de dood smeekt om aan haar voorbij te gaan. Het internationaal geroemde Pavel Haas Quartet zet beide werken naast elkaar.
Programma:
Franz Schubert (1797-1828)
Strijkkwartet nr.14 in d ‘Der Tod und das Mädschen’
Antonín Dvořák (1841-1904)
Strijkkwartet nr.14 in A
viool: Veronika Jarůšková en Marek Zwiebel | altviool: Šimon Truszka | cello: Peter Jarůšek
After nearly three years in the United States, where, among other things, he composed his famous Ninth Symphony “From the New World,” Dvořák longed to return home. Despite the success, he missed his family and the Bohemian countryside. He still put the first notes of his String Quartet No. 14 on paper on the other side of the ocean, but he did not complete the quartet until after his return. The almost euphoric mood of coming home can be heard in this beautiful work. For those who know Dvořák primarily from his symphonies or the “American” works, this quartet offers a beautiful, more introspective side of the composer.
Dvořák’s bliss is in stark contrast to Schubert’s state of mind. He wrote his String Quartet No. 14 at the age of 27, during a period of illness and inner turmoil. A few years earlier, Schubert had been told he was incurably ill. Fear, threat, hope and resignation are palpable in the dark but deeply moving music. The second movement is based on his song Der Tod und das Mädchen, in which a young woman begs death to pass her by. The internationally acclaimed Pavel Haas Quartet juxtaposes both works.