Noord Nederlands Orkest & Simone Lamsma
Brahms’ Vioolconcert & Debussy’s La Mer
Krachtige melodielijnen en romantische dromerij
Powerful melody lines and romantic dreaming
Simone Lamsma is een fenomeen. Ze groeide razendsnel uit tot een internationale ster met een meeslepende speelstijl en een enorm gevarieerd repertoire. Ondertussen keert ze altijd weer terug naar haar Noord-Nederlandse basis: het NNO is voor haar een soort thuishaven sinds ze er als tiener haar eerste soloconcert speelde. Daar is het orkest terecht trots op. Ditmaal speelt ze ook nog Brahms’ alom geliefde Vioolconcert.
Johannes Brahms schreef een van de vier of vijf vioolconcerten waar je simpelweg niet omheen kunt, niet als violist en niet als muziekliefhebber. Het is een eigenzinnige mix van krachtige melodielijnen en romantische dromerij, gekruid met een snuif Hongaarse folklore.
Daarnaast klinkt Debussy’s La Mer, een van de absolute hoogtepunten van het orkestrepertoire. Hierin is de zee zó beeldend op muziek gezet dat je je afvraagt hoe iemand dit ooit op papier kreeg. Oftewel: muzikaal impressionisme van de hoogste orde.
Kers op de taart is de suite uit de hilarische opera Powder Her Face van Thomas Adès, de Engelse componist die het verschil tussen klassiek en eigentijds volledig opheft.
Programma en bezetting
- Adès: Overture, Waltz and Finale uit: Powder Her Face
- Debussy: La Mer
- Brahms: Concert voor viool en orkest op.77 in D
Dirigent: Kerem Hasan | viool: Simone Lamsma
Simone Lamsma is a phenomenon. She grew rapidly into an international star with a compelling playing style and an enormously varied repertoire. Meanwhile, she always returns to her northern Dutch base: the NNO has been a kind of home base for her since she played her first solo concert there as a teenager. The orchestra is rightly proud of that. This time she also plays Brahms’ widely beloved Violin Concerto.
Johannes Brahms wrote one of four or five violin concertos that simply cannot be ignored, not as a violinist and not as a music lover. It is a quirky blend of powerful melody lines and romantic dreaming, spiced with a pinch of Hungarian folklore.
Also heard is Debussy’s La Mer, one of the absolute highlights of the orchestral repertoire. In it, the sea is set to music so vividly that you wonder how anyone ever got it down on paper. In other words: musical impressionism of the highest order.
The icing on the cake is the suite from the hilarious opera Powder Her Face by Thomas Adès, the English composer who completely abolishes the difference between classical and contemporary.