Noord Nederlands Orkest & Anna Fedorova
Tsjaikovski 1 & Sjostakovitsj 15
Pakkende melodieën gebaseerd op Oekraïense volksmuziek
Catchy melodies based on Ukrainian folk music
Rusland heeft vele gezichten, zoals bekend. Tijdens dit concert komen er twee voorbij en ze zijn totaal verschillend. Tsjaikovski’s Eerste Pianoconcert is een hoogromantisch stuk met indringende melodieën en virtuoos vuurwerk. Sjostakovitsj schreef zijn Vijftiende Symfonie in Sovjet-Rusland. Het moest vrolijke muziek worden, maar dat werd het niet. Toch is er ruimte voor olijke knipoogjes en zelfs geluiden van kinderspeelgoed.
Zoals veel meesterwerken werd Tsjaikovski’s Eerste Pianoconcert aanvankelijk verguisd. Alleen al vanwege het ijzersterke beginthema kun je je dat nauwelijks voorstellen. De vele pakkende melodieën zijn gebaseerd op Oekraïense volksmuziek. Je mag dan ook een bezielde vertolking verwachten, want soliste Anna Fedorova is Oekraïens. In Nederland wijdt zij zich naast haar concerten aan de muzikale vorming van haar gevluchte landgenoten. Sjostakovitsj componeerde zijn laatste symfonie als zestiger. “Ik wilde een vrolijk stuk schrijven, maar het pakte anders uit”, aldus de componist. Inderdaad klinkt het alsof hij hier afscheid van het leven neemt: zo speels als het werk begint, zo macaber klinkt het slot.
Programma en bezetting
P.I. Tsjaikovski: Concert voor piano en orkest nr.1 op.23 in b
- Sjostakovitsj: Symfonie nr.15 op.141 in A
Dirigent: Hartmut Haenchen | piano: Anna Fedorova
Russia has many faces, as is well known. At this concert, two of them will pass by, and they are completely different. Tchaikovsky’s First Piano Concerto is a highly romantic piece with penetrating melodies and virtuoso fireworks. Shostakovich wrote his Fifteenth Symphony in Soviet Russia. It was supposed to be cheerful music, but it did not become so. Still, there is room for jolly winks and even sounds of children’s toys.
Like many masterpieces, Tchaikovsky’s First Piano Concerto was initially maligned. Just because of its rock-solid opening theme, one can hardly imagine that. The many catchy melodies are based on Ukrainian folk music. You can therefore expect a spirited performance, as soloist Anna Fedorova is Ukrainian. In the Netherlands, in addition to her concerts, she devotes herself to the musical education of her refugee compatriots. Shostakovich composed his last symphony as a sixty-year-old. “I wanted to write a joyful piece, but it turned out differently,” the composer said. Indeed, it sounds like he is saying goodbye to life here: as playful as the work begins, the finale sounds macabre.