Noord Nederlands Orkest
Swing, Soul & Symfonische Vibes
Een symfonische flirt met de jazz
Swing, Soul & Symphonic Vibes.
Jazzy stukken zijn voor een symfonieorkest een speciale uitdaging. Immers: It don’t mean a thing if it ain’t got that swing. Het Noord Nederlands Orkest weet er wel raad mee, blijkt steeds weer. En zeker onder de leiding van dirigent Garrett Keast, een specialist op het gebied van swingend repertoire. Hoogtepunt is het veelzijdige Vioolconcert van jazzicoon Wynton Marsalis, met Kelly Hall-Tompkins als ideale solist.
Van Marsalis speelde het NNO eerder de Swing Symphony. Het Vioolconcert uit 2019 is zo mogelijk nog aanstekelijker. Er zit jazz in, maar het stuk flirt met zo’n beetje alle denkbare Amerikaanse genres. En daarmee is het koren op de molen van een muzikale verbinder als Kelly Hall-Tompkins, die naast haar succesvolle podiumcarrière, concerten voor New Yorkse daklozen organiseert.
Even kleurrijk zijn de Four Black American Dances, waarin Carlos Simon zijn Afrikaans-Amerikaanse wortels in kaart brengt. De dansen weerspiegelen de ontwikkeling van de zwarte Amerikaanse muziek, met elementen van Afrikaanse rituelen, gospel, tapdance en zelfs walsjes. Uiteraard wordt dit programma gecompleteerd door George Gershwin, de man die jazz naar de concertzaal bracht.
Programma en bezetting
C. Simon: Four Black American Dances
G. Gershwin: Porgy and Bess: A Symphonic Picture
W. Marsalis: Concerto in D for Violin and Orchestra
dirigent: Garrett Keast | viool: Kelly Hall-Tompkins
Jazzy pieces are a special challenge for a symphony orchestra. After all: It don’t mean a thing if it ain’t got that swing. The Noord Nederlands Orkest knows what to do with it, it turns out. Especially under the leadership of conductor Garrett Keast, a specialist in the field of swing repertoire. The highlight is the versatile Violin Concerto by jazz icon Wynton Marsalis, with Kelly Hall-Tompkins as the ideal soloist.
From Marsalis, the NNO previously performed the Swing Symphony. If anything, the 2019 Violin Concerto is even more infectious. It contains jazz, but the piece flirts with just about every imaginable American genre. And that makes it grist for the mill of a musical connector like Kelly Hall-Tompkins, who, in addition to her successful performing career, organizes concerts for New York’s homeless.
Equally colorful are the Four Black American Dances, in which Carlos Simon charts his African-American roots. The dances reflect the development of black American music, with elements of African rituals, gospel, tap dance and even waltzes. Of course, this program is complemented by George Gershwin, the man who brought jazz to the concert hall.