Nederlandse Bachvereniging
Brandenburgse Concerten
In maart 1721 stuurde Johann Sebastian Bach ‘zes concerten met diverse instrumenten’ bij wijze van open sollicitatie aan Christian Ludwig, de markgraaf van Brandenburg. Het was een visitekaartje van jewelste! Wat Bach hier presteert, grenst aan het ongelooflijke.
In een mix van Duitse degelijkheid en Italiaanse flair verkent hij op talloze manieren de mogelijkheden van de orkestinstrumenten, zowel solistisch als in combinatie met elkaar. Elk van de zes concerten is anders in instrumentatie, lengte, structuur, stijl en techniek. Het resultaat is een spektakel van vormen en kleuren waar je iedere keer weer geboeid naar luistert. De Nederlandse Bachvereniging laat je de eerste vier concerten horen en voegt daar het niet minder virtuoze Hoboconcert in d – met een hoofdrol voor hoboïst Rodrigo Lopez Paz – en de Suite in g aan toe. Bachs sollicitatie werd overigens geen succes. In plaats daarvan verdween de partituur in de bibliotheek van Christian Ludwig. Pas in 1849 werden de concerten teruggevonden en kregen ze de naam waaronder wij ze nu kennen: de Brandenburgse Concerten.
Dit concert is mede mogelijk gemaakt door het Büchli-Fest-Meijerfonds.
Programma:
J.S. Bach: Concert in F, Eerste ‘Brandenburgs’ Concert, BWV 1046
J.S. Bach: Concert in F, Tweede ‘Brandenburgs’ Concert, BWV 1047
J.S. Bach: Concert in G, Derde ‘Brandenburgs’ Concert, BWV 1048
J.S. Bach: Concert in G, Vierde ‘Brandenburgs’ Concert, BWV 1049
J.S. Bach: Hoboconcert in d, BWV 1059r
J.S. Bach: Suite in g, BWV 1070
viool en leiding: Bojan Čičić

Abonnement Barok
Dit concert is onderdeel van abonnement Barok.
Inleiding
Voorafgaand aan dit concert verzorgt Paul Herruer een inleiding. Aanvang 19.00 uur. Kaarten à € 3,50 kun je meebestellen bij je bestelling of apart wanneer je al kaarten hebt.
In March 1721, Johann Sebastian Bach sent in his ‘open application’, called ‘six concertos with various instruments’, to Christian Ludwig, the Margrave of Brandenburg. It was quite the calling card!
With a mix of German robustness and Italian flair, he explored the possibilities of the orchestral instruments in myriad ways, both solo and in combination. Each of the six concertos is different in instrumentation, length, structure, style and technique. The result is a spectacle of colours and shapes that never fails to fascinate. The Netherlands Bach Society will let you hear the first four concertos and will add the no less virtuoso Oboe Concerto in D minor – starring oboist Rodrigo Lopez Paz – and the Suite in G minor. Inexplicably, Bach’s open application did not meet with success. Instead, the score disappeared into Christian Ludwig’s library. It was not until 1849 that the concertos were rediscovered and were given the name by which we know them today: the Brandenburg Concertos.