De Warme Winkel
Gavrilo Princip
Een spraakmakende, theatrale reconstructie
“In relatief korte tijd hebben ze de reputatie van een van de spannendste theatergroepen van nu opgebouwd.” (de Volkskrant)
De Warme Winkel brengt energieke en beeldende voorstellingen die altijd spraakmakend zijn. Voor deze theatrale reconstructie over het begin van WO I voegt Maria Kraakman zich bij de vaste kern van het gezelschap.
Extra informatie
Precies 100 jaar geleden begon de Eerste Wereldoorlog. Wij hebben 4 gezelschappen uitgenodigd, die deze verschrikkelijke oorlog op theatrale wijze uitbeelden.
Sarajevo, 28 juni 1914.
Gavrilo Princip beraamt met vijf vrienden een aanslag op de Habsburgse troonopvolger Franz Ferdinand. Pistolen haperen, granaten ontploffen niet óf te laat: de aanslag mislukt. Maar tot zijn verbazing krijgt Princip een tweede gelegenheid…
Op het podium staan een groot aantal decorstukken waarvan het publiek alleen de kale achterkant ziet. In dat decor toont de groep sleutelmomenten uit het leven van de Bosnisch-Servische nationalist en anarchist. Die momenten worden gefilmd, zodat het publiek op een groot doek boven het toneel het complete plaatje te zien krijgt. We zien Gavrilo’s geboorte op het Bosnisch-Servische platteland, een anarchistische lezing, de initiatie bij het nationalistische genootschap de Zwarte Hand, de moord op de Habsburgse kroonprins.
Hoewel het er op het filmdoek allemaal fantastisch uitziet, zie je tussen de zetstukken door ook hoe de makers die scènes met beperkte middelen ingenieus in elkaar steken. Zo maken ze theatraal slim helder hoe Princip ook maar de posterboy is geworden van de Eerste Wereldoorlog voor iets veel complexers.
“Maar uiteindelijk zijn er maar weinig groepen die een dergelijk gelaagde geschiedenis zo slim, maar ook met zo’n fijne schijnbare nonchalance en gevoel voor humor weten aan te pakken. Ik hoop oprecht dat al die andere Europese Gavrilo Princip-voorstellingen dezelfde kwaliteit hebben als deze. Ik betwijfel het.”
★★★★ Theaterkrant (Robbert van Heuven)
“Met donker starende ogen kijkt hij ons aan, als uit het diepste van de geschiedenis die daardoor onwaarschijnlijk dichtbij komt: 1914 raakt 2014 aan.” (..) “Jeroen De Man kan geweldig opruiende politieke taal ten gehore brengen en Vincent Rietveld aan het slot is een antiheroïsche, gebroken Gavrilo die de boeken in zijn isoleercel mist.”
★★★★ NRC (Kester Freriks)
“Een opperste vorm van ironie, cynisme of juist deemoedigheid? Bij De Warme Winkel weet je het nooit.”
★★★ de Volkskrant (Hein Janssen)
“Een gedurfde groteske kijk op dé aanslag. De Warme Winkel speelt met verwachtingen. Om door te prikken. En te doorgronden.”
★★★★ Trouw (Hanny Alkema)
“Veel filmscènes zijn fantastisch gemaakt. Bladerend door een stapeltje ansichtkaarten wordt een dorpje gesuggereerd. In een reuzenbiljart met een soort skippyballen zijn de spelers miniatuurtjes geworden en de dansscène na de moord doet je happen naar adem omdat de spelers in allerlei posities geprojecteerd worden, terwijl het live gefilmd is.”
★★★★ Scenes (Jos Schuring)
concept en spel: Jeroen De Man, Maria Kraakman, Vincent Rietveld, Mara van Vlijmen en Ward Weemhoff ∙ eindregie: Marien Jongewaard ∙ geluidscompositie: Remco de Jong en Florentijn Boddendijk