Carine Crutzen & Stefan de Walle

GIF

Carine Crutzen & Stefan de Walle

GIF

  • Vrijdag 29 april 2022
  • SPOT/Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 20.15 uur: Aanvang voorstelling
  • 21.45 uur: Einde voorstelling
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Vrijdag 29 april 2022
  • SPOT/Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 20:15 start of event
  • (Times are subject to change)

Een visuele metafoor voor de mensheid, op weg naar zijn ondergang of redding

Gif van toneelschrijfster Lot Vekemans is de afgelopen tien jaar bezig aan een ware zegetocht langs de internationale theaters. De cijfers: het stuk is vertaald in 15 talen en werd 74 keer geproduceerd in 21 landen en is daarmee het grootste Nederlandse toneelsucces van de lopende eeuw. Nu gaat deze bitterzoete ode aan verlies op tournee langs de grote zalen in ons land in een opvoering met topacteurs Carine Crutzen en Stefan de Walle.

Een man en een vrouw proberen na het overlijden van hun kind te leven met wat er niet is en wel had moeten zijn. Hij heeft een nieuw leven opgebouwd, zij kan de gedachte daaraan niet verdragen. Na tien jaar ontmoeten zij elkaar weer. De aanleiding is een brief met het bericht dat er een herbegrafenis van hun kind komt vanwege gif in de bodem. Tijdens de paar uur die ze samen doorbrengen blijkt hoe ernstig het grote verlies hun levens vergiftigd heeft. In een intense dialoog gaan ze op een bitterzoete zoektocht naar innerlijke rust.

tekst: Lot Vekemans | regie Johan: Doesburg | spel: Stefan de Walle en Carine Crutzen

‘Aangrijpend mooi’

– Parool

‘Geweldig acteerwerk van zowel De Walle als Crutzen, die je vastpakken en gedurende anderhalf uur niet meer loslaten’

– Theaterparadijs (★★★★)

‘Verdriet om een overleden kind komt overal ter wereld even hard binnen’

– De Volkskrant (★★★)

‘Aangrijpende voorstelling’

– Leidsch Dagblad

‘Een must see voor alle toneelliefhebbers’

– De Theaterkrant

‘Mooi dat een moderne klassieker opnieuw zo’n sterke uitvoering krijgt’

– Scènes (★★★★)

‘Keelsnoerend kamerspel over onuitspreekbaar verdriet’

– NRC (★★★★)

‘Toneel in al z’n puurheid, over echte mensen met echte emoties’

– De Telegraaf (vier en een halve ster, ★★★★★)