Backbone / Alida Dors & Silbersee
Speak up!
Hiphop dansgezelschap BackBone en de zangers van Silbersee maken met 'Speak Up!' een dansvoorstelling vol hiphop vibes en experimentele zang.
Energieke dans, hiphop vibes en zang
Hiphop dansgezelschap BackBone en de zangers van Silbersee maken met ‘Speak Up!’ een dansvoorstelling vol hiphop vibes en experimentele zang. Zes mensen in de kracht van hun leven roepen zichzelf en elkaar ter verantwoording. Met hun hart op de weegschaal worden ze geconfronteerd met hun eigen, soms grensoverschrijdend gedrag en daden waar ze zelf niet trots op zijn.
Voorprogramma
Choreograaf Mohamed Yusuf Boss en Tara Salahshor van Urban House Groningen maken met hiphop dansers van de Urban Academy/UHG een korte productie voor het voorprogramma: ‘Identity House’. Donna Chittick, danseres in ‘Speak Up!’ is ook betrokken bij het productieproces.
Ook zal Léon Masembe, de winnaar van het UHG talenttraject ‘Create Your Own Stage’, het podium betreden met danser Tara Salahshor. Zij dansen een korte productie genaamd ‘Recovery Girl’.
In ‘Speak Up!’ deelt Alida Dors haar gedachten over de steeds harder wordende maatschappij, waarin het ongenuanceerd uiten van je mening de norm lijkt. Ze vroeg zichzelf af of er tegenwoordig nog wegingsmomenten bestaan, waarin we onszelf en elkaar ter verantwoording roepen. Hoe zou zo’n modern wegingsmoment eruitzien. ‘Speak Up!’ is een hedendaags ritueel, waarin de performers zelf de verantwoordelijkheid nemen om gewogen te worden. De winti traditie vanuit Alida’s eigen Afro-Surinaamse roots is hiervoor een blueprint geweest. De titel ‘Speak Up!’ is uiteindelijk een uitnodiging aan onszelf: wie zijn we geworden en kunnen we daar elke dag achter staan?
Aan Alida’s zijde opereert muzikaal leider Romain Bischoff met Silbersee, waar muziekgenres van urban tot opera bij elkaar worden gebracht. Bij ‘Speak Up!’ resulteert dit in een creatie waarin de dansers van BackBone de zangers van Silbersee uitdagen om zich volledig te geven in het moment. Samen met ‘avant-pop’ componist Jacob ter Veldhuis en de rebelse DJ Lovesupreme wordt ‘Speak Up!’ een smeltkroes vol hiphop vibes, waarin energieke dans, live zang, tekst, klassieke en elektronische muziek in elkaar grijpen en van het podium spatten.
“De zang van Maciej Straburzynski en Carla Nahadi Bebelegoto omarmen de woorden magistraal, borrelend, episch, maar op de juiste momenten gas terugnemend, als in een mantra of bezwering. Als hogepriesters schrijden ze over de bühne en dansen verdienstelijk in een paar scènes mee.” (Trouw)
“De zang van Maciej Straburzynski en Carla Nahadi Bebelegoto omarmen de woorden magistraal, borrelend, episch, maar op de juiste momenten gas terugnemend, als in een mantra of bezwering. Als hogepriesters schrijden ze over de bühne en dansen verdienstelijk in een paar scènes mee.”
Trouw
“De vier dansers stralen kracht en strijdbaarheid uit, soms letterlijk als boksers en stieren tegenover elkaar. Hun attitude wordt opgestookt door de woorden. Staccato gesproken moraalreeksen als ‘choose, perceive, believe’, maar ook teksten door een mezzosopraan en bas-bariton – zij stelen de show – over liefde en de noodzaak je uit te spreken (…) Een urgente, koortsige atmosfeer waarin we ons realiseren dat openheid de enige weg is”
de Volkskrant
“Een pleidooi voor de liefde, méér liefde, altijd liefde, “Sempre l’amore”. Aan het einde van de voorstelling blijkt dat de boodschap van ‘Speak Up!’”
NRC Handelsblad
“De prima dansers van BackBone, de groep van Alida Dors (Pom Arnold, Bilal Bachir, Donna Chittick en Liza Panjoel) doen hun moves: ze rollen, spinnen, doen handstanden, scharen hun benen en voeren schijngevechten”
Theaterkrant
Dance about fading moral values
‘Speak up!’ is hip-hop dance company Backbone’s new show. Choreographer Alida Dors found her ideal artistic soul mates in Silbersee’s opera and musical theatre adventurers, just as she did when she made ‘True Colors’. Inspired by populism, fanaticism, the culture of greed, and increasing polarisation, Dors denounces the fading of moral values. She tells her story by having multiple disciplines merge together to an entirety. Four people in their primes are called to account unexpectedly. Compelling vocals bring back memories of bygone times and confront the four with their deeds. Will they repent?