Arcadi Volodos
Bovenmenselijke technische vaardigheden en vingervlugheid
Superhuman technical skills and dexterity
Pianopoëet speelt meesterwerken van Schubert, Schumann en Liszt
Arcadi Volodos (1972) vestigde zo’n 25 jaar geleden in één daverende klap zijn naam met zijn bijna bovenmenselijke technische vaardigheden en vingervlugheid. Toch stapte hij niet direct vanuit de wieg achter de piano. Sterker nog: de kleine Arcadi was eigenlijk voorbestemd om net als zijn ouders carrière te maken als operazanger. Pas in zijn late tienerjaren besloot hij zijn koers te wijzigen en in no time bleek hij zich met de allergrootste talenten te kunnen meten.
Niet voor niets wordt hij wel eens de nieuwe Horowitz genoemd – door velen beschouwd als de grootste pianist ooit. Het is een eretitel die hem eigenlijk tekortdoet. Het spel van Volodos heeft een zeer eigen karakter en is voor de ware liefhebber uit duizenden te herkennen.
Met het klimmen der jaren ging het virtuoze machtsvertoon overboord en werd Volodos steeds meer een pianopoëet die de stilte en de diepgang achter de noten zocht. Of zoals hij het zelf verwoordde in een interview: “Eén maat geniale muziek betekent meer voor me dan mijn leven.” De weg naar Groningen kent hij inmiddels en wie er in december 2018 en mei 2022 bij was, zal ook nu waarschijnlijk vooraan zitten als Volodos plaatsneemt achter onze nieuwe Steinway.
“Arcadi Volodos heeft fluwelige kussentjes als vingertoppen. Daarmee speelt hij uiterst zacht, uitbundig en geparfumeerd.”
Het Parool
Programma:
Franz Schubert (1797-1828)
Sonate in A, D 959
—pauze—
Robert Schumann (1810-1856)
Davidsbündlertänze op. 6
Liszt (1811-1886)
Hongaarse rapsodie nr. 13 in a (arr. Arcadi Volodos
Piano poet plays masterpieces by Schubert, Schumann and Liszt
Arcadi Volodos (b. 1972) made his name in one resounding blow some 25 years ago with his almost superhuman technical skills and dexterity. Yet he did not step directly from the cradle behind the piano. Indeed, little Arcadi was actually destined, like his parents, to make a career as an opera singer. Only in his late teens did he decide to change course and in no time he appeared to be able to compete with the very greatest talents.
Not for nothing is he sometimes called the new Horowitz – considered by many to be the greatest pianist ever. It is an honorary title that actually does him a disservice. Volodos’ playing has a very individual character and is recognizable to the true lover out of thousands.
As the years went by, the virtuoso display of power went overboard and Volodos became more and more of a piano poet who sought the silence and depth behind the notes. Or as he himself put it in an interview, “One measure of brilliant music means more to me than my life.” By now he knows the way to Groningen, and those who were there in December 2018 and May 2022 will likely be in the front seat again when Volodos takes his seat behind our new Steinway.