[Naar de inhoud]

  • Programma
  • Informatie
  • Stories
  • Contact
  • English
Een man zit op een bed in een donkere ruimte, omringd door rommel en blauwe verlichting.

Interview met Abdelkader Benali

Interview
2 december 2019

Met welk gevoel kijk jij terug op 2019? Wat springt er privé en/of professioneel uit?
“Het was een jaar met twee gezichten. Creatief was het heel rijk en heb ik grote dingen gedaan. Kalief van Nederland is de eerste theaterproductie die ik helemaal zelf heb geschreven, heb geproduceerd en ook zelf speel. Daar ben ik in het voorjaar mee begonnen en dit najaar reis ik met de voorstelling door het land. Daarnaast is in september mijn nieuwe roman verschenen, De Weekendmiljonair. Het was echter ook een hectisch jaar. Ik heb in mei mijn woning verkocht en ben in afwachting van de oplevering van ons nieuwe huis een soort van dakloos. Dat is toch wel een vreemde ervaring. Maar als het goed is slapen we in januari onder ons nieuwe dak. Het allergrootste nieuws van 2019 is dat we een dochter krijgen, onze tweede. Mijn vrouw is in januari uitgerekend.”

Wat had je een jaar geleden nooit verwacht en is toch gebeurd?
“Dat ik een dochter zou krijgen. We hadden er op gehoopt, maar niet verwacht.”

Heeft 2019 je naast succes en geluk ook boosheid en verdriet gebracht?
“Ik word boos om dat massale ontkennen dat de wereld en met name het klimaat aan het veranderen is. Ik word moe dat iedere keer als de wetenschap keiharde feiten omtrent het klimaat op tafel legt, er grote groepen mensen zijn die dat wegzetten als fake news. Het is een vervelende manier om niet te hoeven luisteren naar de argumenten van anderen. Een paar jaar geleden dacht ik dat het om een kleine minderheid ging, maar ik merk dat de groep klimaatontkenners groter is dan ik dacht. Er zitten slimme, hoogopgeleide mensen tussen, ook uit mijn eigen kring. Dat maakt me bang. Ik mis het besef dat er werk aan de winkel is, de gezamenlijke sociale verantwoordelijkheid die nodig is om de uitdagingen die ons wachten het hoofd te kunnen bieden.”

Heb je nog een belangrijke les geleerd in 2019?
“Ha ha, dat is een goeie vraag. Ja, dat mensen bereid zijn mij meer ruimte te bieden dan ik op voorhand dacht. Dat ik als mens en als theatermaker de ruimte mag pakken om mijn verhaal te vertellen. Laat de verbeelding maar waaien, het mag allemaal. Dat heeft mij aangenaam verrast en ik ben het publiek er ook dankbaar voor. Het valt me op dat er relatief veel jonge mensen naar Kalief van Nederland komen. Die vertellen me na afloop dat ze zich aangesproken voelen en de voorstelling echt te gek vinden.”

Hoe treed je het nieuwe jaar straks tegemoet?
“Ik geniet altijd van de eerste dagen van het nieuwe jaar. Op 1 januari een boswandeling maken, met frisse ogen de wereld in kijken en dingen achter je laten. De tournee is tegen die tijd ten einde, dus ik mag even de benen strekken. Maar eerst gaan we ons nieuwe huis inrichten. Lekker bezig zijn met ons nieuwe nestje maken voor de kleine die gaat komen. Professioneel ben ik bezig met twee projecten. Ik heb een theatervoorstelling geschreven voor De Toneelmakerij, een bewerking van Shakespeares klassieker Hamlet. Die gaat half maart in première. En ik ben bezig met een boek over hedendaags racisme.”

Wat moet blijven en wat mag weg in 2020?
“Wat moet blijven is de energie van jonge mensen. Ik word heel gelukkig van de reacties die ze me geven op Kalief van Nederland. Dat inspireert me. Wat weg mag is het chagrijn van het oude denken. We moeten er alles aan doen om de wereld zo goed mogelijk achter te laten voor de jonge generatie.”

TEKST: Rob Kasteleijn | FOTO: Karina Ordell

Meer over de voorstelling Kalief van Nederland
Share:

Meer stories

Eurosonic Noorderslag concert met gele spotlights op het podium en handen in de lucht.

Jonna Fraser en jet van der steen naar Noorderslag -

ESNS voegt twaalf artiesten toe aan line-up jubileumeditie

Kraantje Pappie hangt aan een kraan met in achtergrond de Martinitoren.
Aankondiging

Kraantje Pappie geeft grootste show ooit in Stadspark Groningen -

Rapper geeft gratis tickets weg voor clubtour

Özcan Akyol, Eus over De Klassenmigrant

Özcan Akyol, Eus over De Klassenmigrant -

Een lange en ingewikkelde reis door elke sociale klasse

Choreograaf Ann van den Broek over Play

Choreograaf Ann van den Broek over Play -

Een uitnodiging om te spelen

Moeder met kind op podium op de rug gezienFamiliedag Stadsschouwburg
Familiedag Stadsschouwburg
Short story

Familiedag Stadsschouwburg -

Met de hele familie op avontuur door de coulissen, in de kleedkamers en tussen de theaterstoelen.

MasterpieceMasterpiece
Masterpiece
NieuwsShort story

Masterpiece -

Na een uitverkochte derde editie kondigen SPOT en NNO vierde editie aan: Berlioz met zijn Symphonie Fantastique.

Marlene Dietrich in de spotlight tijdens optreden in nachtclub.
Column

Moraal vreters -

Mijn liefde voor de muziek van Bertolt Brecht en Kurt Weill begon onverwacht.

Sarina AB achter een bureau.
Backstage

Backstage met personeelsplanner Sarina AB -

Personeelsplanner Sarina AB biedt een kijkje in haar werkdag

3 leden Snow Patrol staan buiten met bomen op achtergrond.
Aankondiging

SNOW PATROL KOMT NAAR GRONINGEN! -

Eerste naam Summerstage 2026 is bekend

Patterson Hood en de pijnlijke liefde voor het Zuiden
Column

Patterson Hood en de pijnlijke liefde voor het Zuiden -

Gastredacteur Peter Kwint schrijft in SPOT magazine over deze bijzondere TakeRoot artiest

Dunja Jocić over Afternoon of a Nymph
Interview

Dunja Jocić over Afternoon of a Nymph -

Een vrouwelijke blik op een wereldberoemd werk

Nieuws

Het podium als plek van verbinding, dialoog en inclusie -

Reactie SPOT op de situatie in Israël en Palestina

Nieuws en event-updates elke (twee) week in je mail? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Maak een keuze

Volg SPOT

    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
SPOT Groningen050-3680111info@spotgroningen.nl
  • FAQ
  • Privacy, cookies & voorwaarden
  • Toegankelijkheid