TAO Dance Theatre
16 & 17
16 lichamen als één grote draak, 17 dansers als meditatieve keten
16 bodies as one great dragon, 17 dancers as a meditative chain
TAO Dance Theatre rijgt met 16 & 17 twee nieuwe parels aan de fenomenale ketting ‘Series of Numbers’. NRC kopte naar aanleiding van nummers 13 en 14: “Je kunt de choreografieën van Tao Ye zien als viering van verschillen, maar ze zijn ook gewoon erg mooi.” In 16 bewegen zestien dansers als een draak, terwijl 17 een sterk meditatieve werking heeft.
16
16 is het vijftiende werk uit de Numerical Series van choreograaf Tao Ye. Geïnspireerd door de traditionele Chinese Loong-dans (drakendans) toont het een gebogen lijn van 16 dansers die bewegen en gebaren om energie over te dragen van begin tot eind. Via een dynamisch gebruik van de ruimte bewegen de dansers als een draak: hun ruggengraten boren, passeren, volgen, draaien en kronkelen om hun armen en benen te sturen in een dans die in harmonie is met het zwaartepunt van het lichaam. Omdat 2024 in China het Jaar van de Draak is, onderzoekt 16 de lenigheid van oosterse lichamelijkheid, met de hoop om geluk te brengen voor het nieuwe jaar.
17
17, het zestiende werk uit de Numerical Series, sluit aan op 7 en zet het experiment voort tussen klank en lichaamsbeweging. Het concept komt voort uit de beeldtaal die ontstaat door tonale beweging, waarvan de fluctuaties en lineaire voortgang zowel auditief als fysiek zijn. 17 dansers verspreiden zich en komen weer samen op ogenschijnlijk chaotische wijze. Geluiden begeleiden elke beweging: vallen met “hm”, onderdrukking met “ng” en verrassing met “ah”… Omdat de bewegingen altijd synchroon lopen met de klanken, ontstaat een spel tussen twee talen in contrapunt. Dit leidt tot een veelheid aan gemengde en onconventionele relaties. De resonantie tussen geluid en lichamelijkheid wil diepgaande dramatische en theatrale effecten oproepen.
16: choreografie: Tao Ye | muziek: Xiao He
17: choreografie en geluidsconcept: Tao Ye | stemmen: alle dansers van TAO Dance Theater | muziek Cheng Leting en Wu Zhenkai
TAO Dance Theatre adds two new gems—16 & 17—to the phenomenal Series of Numbers. In response to numbers 13 and 14, NRC headlined: “You can view Tao Ye’s choreographies as a celebration of differences, but they’re simply very beautiful.” In 16, sixteen dancers move as a dragon; 17 has a strong meditative effect.
16
16 is the fifteenth piece in choreographer Tao Ye’s Numerical Series. Inspired by the traditional Chinese Loong dance (dragon dance), it presents a curved line of 16 dancers who move and gesture to transmit energy from beginning to end. With dynamic use of space, the dancers move like a dragon: their spines push, pass, follow, twist and coil, guiding arms and legs in a dance harmonised with the body’s center of gravity. Since 2024 is the Year of the Dragon in China, 16 explores the suppleness of Eastern physicality, with hope to bring luck in the coming year.
17
17, the sixteenth work in the Numerical Series, builds on 7 and continues the experiment between sound and bodily movement. The concept originates from a visual language created by tonal motion, whose fluctuations and linear development are both auditory and physical. Seventeen dancers disperse and reconvene in seemingly chaotic ways. Sounds accompany every movement: falling with “hm,” suppression with “ng,” surprise with “ah”… Because the movements always synchronize with the sounds, a play emerges between two languages in counterpoint. This leads to a myriad of mixed and unconventional relationships. The resonance between sound and physicality aims to evoke profound dramatic and theatrical effects.














