Taiwan Philharmonic Orchestra &

Kit Armstrong (piano)

Taiwan Philharmonic Orchestra &

Kit Armstrong (piano)

  • Dinsdag 21 april 2020
  • SPOT/De Oosterpoort, Grote zaal / Trompsingel 27
  • 20:15 start programma
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Dinsdag 21 april 2020
  • SPOT/De Oosterpoort, Grote zaal / Trompsingel 27
  • 20:15 start of event
  • (Times are subject to change)

De tovenaarsleerling

The sorcerer’s apprentice

Concert geannuleerd

In verband met de opgelegde maatregelen van het kabinet rondom het coronavirus is dit concert helaas geannuleerdWe weten op dit moment nog niet hoe de afhandeling zal vergaan. Zodra daarover meer bekend is, nemen we per mail contact met je op.

Het Taiwan Philharmonic Orchestra brengt samen met Kit Armstrong een programma met muziek van Saint-Saëns en Tsjaikovski.

De tovenaarsleerling

Muzikaal genie, hoogbegaafde pianist, wonderkind: het zijn maar enkele van de etiketten die er de afgelopen jaren op Kit Armstrong zijn geplakt. Veertien was hij toen hij Alfred Brendel, een levende legende binnen de pianowereld, vroeg hem onder zijn hoede te nemen. De maestro had nog nooit een jonge pianist lesgegeven. Of zoals de door Brendel zeer bewonderde pianist Artur Schnabel ooit zei: “Je huurt geen berggids in om een kind te leren lopen.” Maar voor Kit maakte Brendel maar al te graag een uitzondering.

Programma

Tijdens dit concert speelt de inmiddels 27-jarige Brits-Amerikaanse pianist met het Taiwan Philharmonic Orchestra werk van een van zijn favoriete componisten: het exotische Vijfde pianoconcert van Saint-Saëns, waarin de reislustige Fransman zijn indrukken verwerkte die hij in Egypte opdeed.

Ook Tsjaikovski weerspiegelt in zijn Symfonie nr. 6 zijn ervaringen en gevoelens, al zijn die heel wat minder prettig. Eigenlijk is het een hartverscheurende afscheidsbrief, waarin een leven vol passie, liefde, wanhoop, woede en teleurstelling op prachtige wijze in noten is gevat. Tsjaikovski was homoseksueel in een land waar dat toen – en ook nu nog – op z’n zachts gezegd een issue was. De innerlijke strijd van een man die zijn gevoelens nooit in de openbaarheid heeft kunnen uiten, klinken door in elke noot. Op 28 oktober 1893, negen dagen na de première van dit hoogtepunt uit de klassieke muziek, maakte de componist een einde aan zijn leven.

Saint-Saëns: Pianoconcert nr. 5 op. 103
Tsjaikovski: Symfonie nr. 6 op. 74 Pathétique

Inleiding

Inleiding

Voorafgaand aan dit concert is er een inleiding door Chris Fictoor om 19.00 uur. Deuren gaan om 18.45 uur open. Kaarten à € 2,75 kunt u meebestellen bij uw bestelling of apart bestellen wanneer u al kaarten heeft.

Een eenvoudig houten bord met verschillende soorten brood, geserveerd met een kom tomatensalsa en garnituren zoals courgette en eetbare bloemen.

Tromp open

Lekker eten kan ook in De Oosterpoort! Vanaf 17.00 uur bent u van harte welkom in ons restaurant Tromp. Bekijk de menukaart of reserveer een tafel online.

Een man in een zwart overhemd staat glimlachend voor een oranje muur met groene planten.

Taiwan Philharmonic Orchestra & Kit Armstrong (piano)

The sorcerer’s apprentice

Musical genius, highly gifted pianist, prodigy: these are just some of the descriptions Kit Armstrong was labelled with in recent years. He was fourteen when he asked Alfred Brendel, living legend in the piano world, to take him under his wing. The maestro had never taught a young pianist. Or as Artur Schnabel, the pianist Brendel greatly admires, once said: “You would not hire a mountain guide to teach a child to walk.” But for Kit, Brendel gladly made an exception.

During this concert the British-American pianist, who is now 27 years old, plays, together with Taiwan Philharmonic Orchestra, work of one of his favourite composers: Saint-Saëns’s exotic Fifth Piano Concert, inspired by the Frenchman’s impressions of Egypt. Tsjaikovski’s Symphony no. 6 is about its composer’s experiences and feeling too, yet these are a lot less pleasurable. It actually is a heartbreaking farewell letter, wonderfully covering a life full of passion, love, despair, anger and disappointment in notes. Tsjaikovski was gay in a country where homosexuality was – and still is – an issue, to put it mildly. The inner struggle of a man who has never been able to express his feelings in public resounds in every note. On 28 October 1893, nine days after the premier of this classical-music masterpiece, the composer ended his own life.

Programme, among others pieces:

Saint-Saëns: Piano Concert no. 5 op. 103 Egyptian

Tsjaikovski: Symphony no. 6 op. 74 Pathétique

conductor: Shao-Chia Lü ∙ piano: Kit Armstrong