Simone Lamsma & Beatrice Rana

Simone Lamsma & Beatrice Rana

De beroemde vioolsonate van César Franck

Simone Lamsma & Beatrice Rana

De beroemde vioolsonate van César Franck

  • Zaterdag 22 februari 2025
  • SPOT/De Oosterpoort, Grote zaal / Trompsingel 27
  • 20:15 start programma
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Zaterdag 22 februari 2025
  • SPOT/De Oosterpoort, Grote zaal / Trompsingel 27
  • 20:15 start of event
  • (Times are subject to change)

Dirigent Jaap van Zweden noemt Simone Lamsma “een van de meest toonaangevende violisten ter wereld”, de Chicago Tribune omschreef haar debuut bij het Chicago Symphony Orchestra als “absolutely stunning”. Wie een van haar eerdere concerten in De Oosterpoort – of waar dan ook – bezocht, weet waarom. Met haar expressieve, intense spel weet Lamsma iedere emotie in een muziekstuk bloot te leggen.

Ook de Italiaanse pianiste Beatrice Rana is al jaren een internationale ster. Haar recitals zijn een belevenis waar de liefhebbers met spanning naar uitkijken en haar cd’s vallen steevast in de prijzen. Met haar Chopin-vertolkingen zette Rana volgens The New York Times een nieuwe standaard: “She made the Chopin sound as poetic and colorful as anything he ever wrote. Her playing was refined and soft-spoken in its brilliance throughout.”

Zet deze twee grootheden op het podium en je hebt niet minder dan een match made in heaven. Een ronduit sensationeel goed duo, dat je op het puntje van je stoel gaat brengen met prachtige, laatnegentiende-eeuwse en vroegtwintigste-eeuwse kamermuziek. Met César Francks beroemde Vioolsonate staat er ook nog een geweldige uitsmijter op het programma, een meeslepend, als huwelijkscadeau voor Eugène Ysaÿe geschreven werk dat je het liefst iedere dag zou willen horen.

Programma en bezetting
Debussy: Beau Soir
Debussy: Minstrels
Ysaye: Poème élégiaque
Stravinsky: Divertimento
     —pauze—
Boulanger: Nocturne
Franck: Sonata

Beatrice-20Rana-201-20-28onbekend-29-20EXTRA-20BIJ-20SIMONE-20LAMSMA

“Lamsma speelt altijd met vuur, maar wel vanuit volmaakte technische beheersing, met kracht én elegantie.”
NRC

“Beatrice Rana set a new standard. She made the Chopin sound as poetic and colorful as anything he ever wrote. Her playing was refined and soft-spoken in its brilliance throughout.”
(The New York Times)

Podcast: Discover the Classics

Podcast: Discover the Classics

Meer achtergrondinformatie? Luister dan ook naar onze podcast over verschillende periodes van de klassieke muziek door Yvonne van den Berg, oud-programmeur Klassiek van Spot Groningen.

Conductor Jaap van Zweden calls Simone Lamsma “one of the world’s leading violinists”, the Chicago Tribune described her debut with the Chicago Symphony Orchestra as “absolutely stunning”. Anyone who attended one of her previous concerts at De Oosterpoort – or anywhere else – will know why. With her expressive, intense playing, Lamsma knows how to expose every emotion in a piece of music.

Italian pianist Beatrice Rana has also been an international star for years. Her recitals are an experience that fans eagerly look forward to and her CDs invariably win prizes. With her Chopin interpretations, Rana set a new standard, according to The New York Times: “She made the Chopin sound as poetic and colourful as anything he ever wrote. Her playing was refined and soft-spoken in its brilliance throughout.”

Put these two greats on stage and you have no less than a match made in heaven. A downright sensationally good duo that is going to bring you to the edge of your seat with beautiful late-nineteenth-century and early-twentieth-century chamber music. With César Franck’s famous Violin Sonata, there is also a great final piece on the programme, a compelling work written as a wedding present for Eugène Ysaÿe that you would prefer to hear every day.