Schuberts Forellenkwintet

Schuberts Forellenkwintet

Vijf variaties en het origineel

Schuberts Forellenkwintet

Vijf variaties en het origineel

  • Dinsdag 18 april 2023
  • SPOT/De Oosterpoort, Kleine zaal / Trompsingel 27
  • 17:00 uur: restaurant Muze open
  • 20:15 uur: aanvang voorstelling
  • 20:55 uur: pauze
  • 21:15 uur: aanvang tweede deel
  • 22:00 uur: einde voorstelling
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Dinsdag 18 april 2023
  • SPOT/De Oosterpoort, Kleine zaal / Trompsingel 27
  • 20:15 start of event
  • (Times are subject to change)

Met o.a. Silke Avenhaus en Rick Stotijn

Schubert was allesbehalve een vrolijke Franz, maar in zijn Forellenkwintet lijkt het geluk van de noten af te spatten. Mede daarom is het misschien ook wel een van zijn populairste stukken. Het werk dankt zijn bijnaam aan het beroemde gelijknamige lied dat hij erin verwerkte en waarin hij vertelt over een forel die door de beekjes zwemt maar uiteindelijk toch door een visser aan de haak geslagen wordt.

Pianiste Silke Avenhaus vroeg een aantal jonge componisten om hun creativiteit los te laten op Schuberts evergreen. Het resultaat? Vijf korte, spannende variaties, waarbij steeds één instrument centraal staat. Met vier jonge, gelauwerde musici – Lena Neudauer (viool), Wen Xiao Zheng (altviool), Sebastian Klinger (cello) en Rick Stotijn (contrabas) – zette Avenhaus de muziek op de internationaal bejubelde cd Trouts, met natuurlijk als kers op de taart Schuberts origineel. Hoe dat live allemaal klinkt hoor je tijdens dit concert. De avond opent met het eveneens prachtige Pianokwintet in c van Vaughan Williams.

Bekijk hier het digitale programmablad.

Programma
Vaughan Williams: Pianokwintet in c
Een vijver vol forellen: vijf variaties op het Forellenkwintet door Ferran Cruixent, Gerald Resch, Johannes X. Schachtner, Dejan Lazic en Osmo Tapio Räihälä

— PAUZE —

Schubert: Forellenkwintet

Silke Avenhaus…
is al jaren een grote naam binnen de internationale kamermuziek. Ze werkte samen met beroemde orkesten en treedt op met artiesten als Antje Weithaas, Tabea Zimmermann, Jörg Widmann, Sabine Meyer, Quirine Viersen en Tai Murray. Haar benadering van de piano- en kamermuziekliteratuur heeft geleid tot een veelheid aan onderscheidingen, zoals de Diapason d’Or, de Supraphon Award en een nominatie voor de Grammy Award. Voor labels als EMI, ECM, Koch, Tudor, Berlin Classics en Harmona Mundi bracht ze ruim veertig cd’s uit, waaronder het eerder genoemde Trouts uit 2018.

Rick Stotijn…
is een van de allerbeste contrabassisten ter wereld en een onvermoeibaar pleitbezorger voor zijn instrument. Hij werkte samen met en voerde wereldpremières uit van componisten als Louis Andriessen, Michel van der Aa en Ned Rorem. Onlangs bracht Stotijn een internationaal bewierookte cd uit met werk van Bottesini, de negentiende-eeuwse Paganini van de contrabas. Classics Today vroeg zich zelfs af of dit “de beste Bottesini cd ooit” was. Klassiek uit alle tijden is echter slechts een deel van de muziek die Stotijn omarmt. Zo is hij medeoprichter van het Stockholm Syndrome Ensemble, dat Purcell spiegelt aan Bob Dylan en Messiaen aan Radiohead. In samenwerking met Bram van Sambeek startte hij ORBI, een ‘chamber music rock group’. Het is slechts een greep uit de cv van deze bijzondere muzikant.

Sebastian Klinger…
is een van de beste cellisten van zijn generatie en won prijzen op tal van nationale en internationale concoursen. Het werkte en speelde samen met een waslijst aan wereldsterren, zoals Lang Lang, Janine Jansen, Yo Mo Ma, Gidon Kremer, Liza Ferschtman, Yuri Bashmet, Kirill Gerstein en Alexandre Tharaud. Klinger was elf jaar lang eerste solocellist in het Beierse Radio Symfonie Orkest, voordat hij in 2015 een oproep aanvaardde voor het cellodocentschap aan de Hochschule für Musik und Theater Hamburg.

Lena Neudauer…
is een veelgevraagd violiste, wiens repertoire reikt van historisch geïnformeerde uitvoeringen tot Boulez. Als soliste speelde ze met orkesten als het Münchener Kammerorchester, het Orchestre National de Belgique, de Polnischen Kammerphilharmonie en de Münchner Symphoniker, waar ze samenwerkte met dirigenten als Dennis Russell Davies, Mariss Jansons, Christoph Poppen en Wojciech Rajski.

Wen Xiao Zheng…
won prijzen als instrumentalist en als kamermuziekspeler. Hij wordt geroemd om zijn technische precisie, doorleefde voordracht en sonore klank. Vanaf 2014 was hij eerste altviolist bij het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks in Munchen. tegenwoordig speelt hij bij de Bamberg Symphony.

Schubert’s music often has a tragic undertone, but in the Trout Quintet we meet him at his sunniest. Pianist Silke Avenhaus asked five composers to unleash their creativity on Schubert’s evergreen. The end result is a collection of five short, exciting and modern variations, where one instrument always stands centre stage. Of course, the original will also be included. The evening will open with the Piano Quintet in C by Vaughan Williams.

The Trout Quintet owes its name to the famous eponymous song – that has also been incorporated in the composition itself. It tells the story of a trout that swims through the streams but is eventually caught. Schubert wrote the quintet when he was 21 years old, while spending the summer with friends in the mountains. The combination of string trio, double bass and piano is probably thanks to these musician friends, who also stayed in the village.

Program and line-up
Vaughan Williams: Piano Quintet in C
Five reflections on Die Forelle (arr. Ferran Cruixent, Osmo Tapio Räihälä, Gerald Resch, Johannes Schachtmer and Dejan Lazic)
Schubert: Trout Quintet
violin: Lena Neudauer | viola: Wen Xiao Zheng | cello: Sebastian Klinger | double bass: Rick Stotijn | piano: Silke Avenhaus