NTGent – Compassie

NTGent – Compassie

De geschiedenis van het machinegeweer

NTGent – Compassie

De geschiedenis van het machinegeweer

  • Vrijdag 23 november 2018
  • Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 17:30: Stadsschouwburg gaat open
  • 18:00: Eenakter: Belgisch diner
  • 19:15: Start inleiding (kaartje nodig)
  • 20:15: Aanvang voorstelling
  • 21:55: Einde voorstelling
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Vrijdag 23 november 2018
  • Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 20:15 start of event
  • (Times are subject to change)

Toekijkers van de ellende van anderen

De Zwitserse theatermaker en artistiek leider van NTGent Milo Rau veroverde de afgelopen jaren de grote podia met politiek theater. Voor NTGent maakt hij een nieuwe bewerking van een stuk dat hij in 2016 maakte voor Schaubühne Berlin.

Inleiding om 19:15

Inleiding om 19:15

Voorafgaand aan deze voorstelling is er een inleiding om 19.15 uur. Deuren gaan om 19.00 uur open. Kaarten à € 2,50 kunt u meebestellen bij uw bestelling of apart wanneer u al kaarten heeft.

Belgisch diner

Belgisch diner

Voorafgaand aan de voorstelling, om 18:00 uur, serveren wij een Eenakter uit het land van de voorstelling in het Theatercafé.U kunt kiezen uit:

  • Gentse waterzooi met kip, venkel en prei / aardappelpuree / witlofsalade
  • Vegetarisch: Gentse waterzooi met gele winterpeen, kastanje champignons ,venkel en prei / aardappelpuree / witlofsalade

Kaarten à € 15,00 p.p. (incl. een drankje) kunt u meebestellen bij uw bestelling of apart wanneer u al kaarten heeft.

Deze voorstelling is onderdeel van Internationale Selectie

Semidocumentaire over medeleven en humanisme

Beelden van rampen zijn alomtegenwoordig op social media, in de pers en op tv. De semidocumentaire dubbelmonoloog ‘Compassie. De geschiedenis van het machinegeweer’, gebaseerd op interviews die Rau en zijn team hadden met ngo-werkers, geestelijken en oorlogsslachtoffers in Afrika en Europa, onderzoekt hoe we de ellende van anderen kunnen verdragen en waarom we ernaar kijken.

Waarom weegt één dode aan de poorten van Europa zwaarder dan duizend doden in de Congolese burgeroorlog? Rau onderzoekt zo niet enkel de grenzen van ons medeleven, maar ook die van het Europese humanisme.

Actrices Els Dottermans en Olga Mouak gidsen het publiek naar de grenzen. Van landen. Van medeleven. Van ongemak.

Theatermaker Milo Rau

Milo Rau is artistiek directeur van het IIPM en sinds seizoen 2017-2018 bekleedt hij de functie van artistiek leider bij NTGent. Als maker en organisator is hij voortdurend bezig met het thema van geweld in onze samenleving: hij voert dit ten tonele in rechtszittingen en re-enactments, in interventies in de openbare ruimte, in films en ook in meer klassieke theaterproducties op de belangrijkste Europese podia.

In het Nederlands en Frans met Nederlandse boventitels

Ga voor meer informatie naar: www.ntgent.be

“Op onnavolgbare wijze verbinden Muak en Dottermans hun persoonlijke relaas aan een fictief, maar op harde feiten gebaseerd verhaal. (…)De geschiedenis van het machinegeweer is confronterend, soms lelijk en ongemakkelijk theater zonder antwoorden.”

★★★★★ Trouw

“Het levert een af en toe cynische, maar vooral ook erg wijze voorstelling op, die je gedachten verwart en op scherp zet. Met een prachtige Els Dottermans die haar rol bewonderenswaardig streng en afgemeten speelt, maar toch ook een zekere lichtheid toelaat.”

★★★★ de Volkskrant

“De setting is sober, haar stem onaangedaan. Maar er sluipen steeds meer gruwelen in haar verhaal, over verkrachte vrouwen, vermoorde paters en wraakacties op de vluchtelingen die zij beschermen. Tot de emoties haar toch even overmannen. Het verhaal is niet nieuw, maar Rau en Dottermans bouwen langzaam naar een geladen finale.”

★★★ NRC Handelsblad

“We moeten het doen met het functionele, monotone cynisme van Dottermans’ relaas, die sterk en subtiel acteert en alles bij elkaar brengt tot een cruciaal moment, waarin ze de angst van het geweld waarin ze als hulpverleenster terechtkomt theatraal toch nog verrassend vorm geeft.”

★★★ Theaterkrant

regie: Milo Rau | spel: Els Dottermans en Olga Mouak | dramaturgie: Stefan Bläske | research: Mirjam Knapp | decor- en kostuumontwerp: Anton Lukas | video en geluid: Marc Stephan | lichtontwerp: Erich Schneider | vertaling: Han Kerckhoffs