NNT + Club Guy & Roni

Witch Hunt

NNT + Club Guy & Roni

Witch Hunt

  • Vrijdag 27 mei 2022
  • SPOT/Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 20.15 uur: Aanvang voorstelling
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Vrijdag 27 mei 2022
  • SPOT/Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 20:15 start of event
  • (Times are subject to change)

Interdisciplinair, muzikaal en innovatief werk over heksen van toen en nu

Multi-disciplinary, musical and innovative performance about witches then and now.

De talentvolle Eline Arbo (winnaar regieprijs 2020 en een van de vaste makers binnen het NNT en Club Guy & Roni) creëert samen met het ensemble een interdisciplinair, muzikaal en innovatief werk over heksen van toen en die van nu.

 

Je weet niet, wat je niet weet. Kennis die in het verleden verloren is gegaan, krijg je niet makkelijk terug. De periode van heksenjachten in West-Europa viel samen met het oprukkende kapitalisme en de komst van het patriarchaat. Met dit nieuwe denken brokkelde de manier van denken over gelijkwaardigheid en samenleven langzaam af. Maar wat zijn we daarmee eigenlijk kwijtgeraakt?

Dat historische kantelpunt inspireerde toneelschrijver Hannah van Wieringen tot het schrijven van Witch Hunt, de nieuwste interdisciplinaire voorstelling van het Noord Nederlands Toneel en Club Guy & Roni, in regie van Eline Arbo. Overtuigd van het belang van het vrouwelijk perspectief op de grote uitdagingen van onze tijd, schreef Van Wieringen een nieuwe toneeltekst over de moed om dat wat we kwijt zijn geraakt in de ogen te kijken.

De jonge archeoloog Esther (Sarah Janneh) keert terug naar haar afgelegen geboortedorp in de provincie. Veel lijkt daar nog niet veranderd: de ruggen van de mannen in het dorpscafé zwijgen nog altijd en de pubers vervelen zich er wezenloos. De vraag om juist daar een opgraving te leiden confronteert haar met een verleden dat men diep had weggeborgen.

Door heden en verleden tegelijk op het toneel te zetten, toont de voorstelling hoeveel in 500 jaar is veranderd, en hoeveel ook niet.

Inleiding

Voorafgaand aan deze voorstelling is er een inleiding om 19.15 uur. Deuren gaan om 19.00 uur open. Kaarten à € 2,75 kun je meebestellen bij je bestelling of apart wanneer je al kaarten hebt.

“Briljante vormgeving, supermuziek en uitgekiende choreografie”

“Muziek en choreografie blijven doorlopend sterk.”

– Dagblad van het Noorden

“Witch Hunt toont in zwart-witte kleurschakering dat de vrouw veel méér is, veel méér kan.”

“Poëtisch exaltatiestuk”

– Friesch Dagblad

Regie: Eline Arbo / Tekst: Hannah van Wieringen / Choreografie: Camilo Chapela / Compositie: Thijs van Vuure / Decorontwerp: Juul Dekker / Kostuumontwerp: Rebekka Wörmann / Lichtontwerp: Varja Klosse / Met: Sarah Janneh, Joost Bolt, Angela Herenda, Bram van der Heijden, Rosa van Leeuwen, Bien de Moor, Adam Peterson, Igor Podsiadly, Rosie Reith en Jesula Toussaint Visser / Muziek: Rosa van Ronsdorf en Nina de Jong

There are unknown unknowns. Knowledge, once lost to the past, is not easily recovered. The era of witch-hunts in Western Europe coincided with the rise of capitalism and the advent of patriarchy. In the wake of this new philosophy, old attitudes to equality and living together slowly crumbled away. But what did we lose, in reality?

This historic turning point inspired playwright Hannah van Wieringen to pen Witch Hunt, the latest multi-disciplinary performance from Noord Nederlands Toneel and Club Guy & Roni, directed by Eline Arbo. Adamant about the importance of the female perspective on the major challenges of our time, Van Wieringen has written this new piece about the courage to face up to what we have lost.

The talented Arbo (winner of the 2020 best direction award and one of the resident theatre makers at the NNT and Club Guy & Roni), in collaboration with the company ensemble, has devised a multi-disciplinary, musical and innovative performance about witches then and now.

Young archaeologist Esther (Sarah Janneh) returns to the remote country village where she was born. Little there has changed: men sit in silence in the village pub with their backs turned, and the youth are all vacant and bored. An invitation to head up a dig there forces her to confront a past that had been hidden away deep inside.

By portraying past and present on stage together at the same time, the performance shows how much has changed in 500 years, and how much not.