[Naar de inhoud]

  • Programma
  • Informatie
  • Stories
  • Contact
  • English

Nederlands Dans Theater 2

Now here, Now always

Nederlands Dans Theater 2

Now here, Now always

/
  • Dinsdag 13 december 2022
  • SPOT/Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 19.00 uur: Stadsschouwburg open
  • 19:15 uur: Inleiding
  • 20.15 uur: Aanvang voorstelling
  • 20.45 uur: Pauze
  • 21.05 uur: Aanvang deel 2
  • 21.30 uur: Pauze
  • 21.50 uur: Aanvang deel 3
  • 22.20 uur: Einde voorstelling
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Tuesday 13 december 2022
  • SPOT/Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 20:15 start of event
  • (Times are subject to change)

"Geraffineerd, met gevoel voor humor" (de Volkskrant ★★★★)

A triple bill evoking a virtuosity of expression from the dancers

inleiding

Voorafgaand aan deze voorstelling is er een inleiding om 19.15 uur. Linda Koezen-Zandbergen interviewt de repetitor(en) Ander Zabala en/of Lydia Bustinduy (in het Engels). Deuren gaan om 19.00 uur open. Kaarten à € 3,50 kun je meebestellen bij je bestelling of apart, via deze link, wanneer je al kaarten hebt.

Het drieluik Now here, Now always met werk van Marco Goecke, Alexander Ekman en Andrew Skeels vraagt het uiterste aan virtuositeit en expressie van de  jonge topdansers van Nederlands Dans Theater 2.  Ze worden live begeleid door muzikanten van Het Balletorkest. 

Marco Goecke

De opener The Big Crying (2021) is misschien wel het persoonlijkste werk van Marco Goecke. De Duitse choreograaf begon in de herfst van 2020 aan het ballet, kort na de dood van zijn vader. De bewegingstaal is hoekig, pulserend en explosief en gezet op muziek van Tori Amos: onrustige armbewegingen vangen de onpeilbare emotie van rouw.

Andrew Skeels

Geïnspireerd door Johannes Brahms’ Alto Rhapsody en Winter Journey in the Harz van Johann Wolfgang von Goethe, is Brocken Spectre, een intieme reflectie op verdriet, transcendentie en de paradox van de menselijke ervaring.

Alexander Ekman

De Zweedse choreograaf Alexander Ekman daagt het publiek met Cacti (2010) op amusante wijze uit om na te denken over moderne dans als hogere kunstvorm. Zestien dansers staan gevangen op enorme tegels, terwijl ze rennen, vallen, kronkelen en proberen te ontsnappen aan hun onzichtbare gevangenissen, op muziek van Haydn, Beethoven en Schubert.

“Prachtig hoe Goecke hier een onpeilbare emotie van verse rouw versus onhandig medeleven vangt. Je hoeft het niet erin te lezen. Je kunt ook gewoon genieten van dit spervuur aan verkrampte, hoekige, roffelende bewegingenexplosies.”

– De Volkskrant ★★★★★ (over The Big Crying, Marco Goecke)

“Onnavolgbaar zijn de groepsstukken waarin spatgelijke synchroonbewegingen associaties oproepen met hortende, stotende en net wat te snel afgespeelde zwijgende films.”

– Parool (over The Big Crying, Marco Goecke)

“Zelfs bij al die emoties valt het op hoe meesterlijk Goecke het grote ensemble van negentien dansers regisseert in een naadloze aaneenschakeling van grotere en kleinere formaties… een genot om naar te kijken.”

– NRC ★★★★ (over The Big Crying, Marco Goecke)

“In een speelse, humoristische choreografie van Alexander Ekman is Cacti een prikkelende en spannende performance”

– Theaterkrant (over Cacti van Alexander Ekman)

“In Cacti levert de jonge Zweedse choreograaf Alexander Ekman … hilarisch commentaar op het intellectuele gehalte van dans als Hoge Kunst. Dat doet hij geraffineerd, met gevoel voor humor, tempo, muziek, energie en totaalbeeld.”

– de Volkskrant ★★★★ (over Cacti van Alexander Ekman)

Website Nederlands Dans Theater

Now here, Now always, a triple bill evoking a virtuosity of expression from the dancers of NDT 2, features work by long-time NDT-collaborators Marco Goecke and Alexander Ekman and Andrew Skeels.

Marco Goecke

The Big Crying might be Marco Goecke’s most personal work that begun in the Autumn 2020, shortly after the death of the choreographer’s father. The movement language is angular, drumming and explosive in an overwhelming crossfire to the songs by Tori Amos; nervous, trembling arm movements like fluttering butterfly wings capture the unfathomable emotion of mourning.

Alexander Ekman

With Cacti Ekman amusingly challenges the audience to reflect on modern dance as a higher art form and offers a comment on the experience of what can be labelled as ‘high art’. Sixteen dancers stand trapped on oversized scrabble tiles, as they run, fall, writhe, and try to escape their invisible prisons, only to eventually each acquire a cactus. What does it all mean? Cacti is a gleeful parody of art’s greater excesses. A string quartet situated on stage performs music by Joseph Haydn, Ludwig van Beethoven, and Franz Schubert, while the dancers become the instruments of the quartet, resulting in a rhythmical ensemble. Cacti was nominated for a Zwaan Award for ‘most impressive dance production’.

Andrew Skeels

Inspired by Johannes Brahms’ Alto Rhapsody and Winter Journey in the Harz by Johann Wolfgang von Goethe, Brocken Spectre, with an original composition by Julien Tarride, is an intimate reflection on grief, transcendence, and the paradox of the human experience.

Binnenkort bij SPOT

Een groep mensen in verschillende poses, samengevoegd tot een sculpturale compositie op een neutrale achtergrond.

Dunja Jocic / Dance Company Osnabrück (DE)

di 4 novSPOT/Stadsschouwburg

Internationale, hypnotiserende dansproductie over de macht van de blik

Close-up van een vrouwelijk gezicht met rode neonletters langs de linkerkant.

Ivgi&Greben

wo 3 decSPOT/De Machinefabriek

Fysieke en emotionele strijd om ruimte en erkenning

Bad Nature

Bad Nature

do 11 decSPOT/Stadsschouwburg

De relatie tussen mens, natuur en technologie, verpakt in rauwe en energieke dans

Soon at SPOT

Een groep mensen staat buiten voor een stenen muur met een open ingang.

The Yearlings

za 24 janSPOT/A-Theater

TakeRoot presents: Catchy Americana from Utrecht

Andrea Vanzo

Andrea Vanzo

zo 25 janSPOT/De Oosterpoort

One of the world's most successful neoclassical musicians

Vijf mensen poseeren tegen een grijze achtergrond, met de middelste persoon in opvallende gouden metallic broek.

Dutch Classical Talent: Dokwerk Saxophone Qua

do 29 janSPOT/De Oosterpoort

Top talent plays works by Glass and Widmann, among others

Stories

Marlene Dietrich in de spotlight tijdens optreden in nachtclub.
Column

Moraal vreters -

“Wie ihr es immer dreht, und wie ihr’s immer schiebt, Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral“

Sarina AB achter een bureau.
Backstage

Backstage met personeelsplanner Sarina AB -

Personeelsplanner Sarina AB biedt een kijkje in haar werkdag

3 leden Snow Patrol staan buiten met bomen op achtergrond.
Aankondiging

SNOW PATROL KOMT NAAR GRONINGEN! -

Eerste naam Summerstage 2026 is bekend

Karim Amghar in groen pak
Interview

Interview Karim Amghar -

Karim Amghar rekent af met de voordoordelen over het MBO

Patterson Hood en de pijnlijke liefde voor het Zuiden
Column

Patterson Hood en de pijnlijke liefde voor het Zuiden -

Gastredacteur Peter Kwint schrijft in SPOT magazine over deze bijzondere TakeRoot artiest

Een man in een donker pak speelt piano in een warme, sfeervolle kamer.

De favoriete muziek van Wibi Soerjadi -

Lees hier meer over de zes musici die Wibi heeft uitgekozen.

Dunja Jocić over Afternoon of a Nymph
Interview

Dunja Jocić over Afternoon of a Nymph -

Een vrouwelijke blik op een wereldberoemd werk

Nieuws en event-updates elke (twee) week in je mail? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Maak een keuze

Volg SPOT

    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
SPOT Groningen050-3680111info@spotgroningen.nl
  • FAQ
  • Privacy, cookies & voorwaarden
  • Toegankelijkheid