[Naar de inhoud]
  • Programma
  • Informatie
  • Stories
  • Contact
  • English

Nederlands Dans Theater 2

Now here, Now always

Nederlands Dans Theater 2

Now here, Now always

/
  • Dinsdag 13 december 2022
  • SPOT/Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 19.00 uur: Stadsschouwburg open
  • 19:15 uur: Inleiding
  • 20.15 uur: Aanvang voorstelling
  • 20.45 uur: Pauze
  • 21.05 uur: Aanvang deel 2
  • 21.30 uur: Pauze
  • 21.50 uur: Aanvang deel 3
  • 22.20 uur: Einde voorstelling
  • (Tijden zijn indicatief en kunnen wijzigen)
  • Tuesday 13 december 2022
  • SPOT/Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 20:15 start of event
  • (Times are subject to change)

"Geraffineerd, met gevoel voor humor" (de Volkskrant ★★★★)

A triple bill evoking a virtuosity of expression from the dancers

inleiding

Voorafgaand aan deze voorstelling is er een inleiding om 19.15 uur. Linda Koezen-Zandbergen interviewt de repetitor(en) Ander Zabala en/of Lydia Bustinduy (in het Engels). Deuren gaan om 19.00 uur open. Kaarten à € 3,50 kun je meebestellen bij je bestelling of apart, via deze link, wanneer je al kaarten hebt.

Het drieluik Now here, Now always met werk van Marco Goecke, Alexander Ekman en Andrew Skeels vraagt het uiterste aan virtuositeit en expressie van de  jonge topdansers van Nederlands Dans Theater 2.  Ze worden live begeleid door muzikanten van Het Balletorkest. 

Marco Goecke

De opener The Big Crying (2021) is misschien wel het persoonlijkste werk van Marco Goecke. De Duitse choreograaf begon in de herfst van 2020 aan het ballet, kort na de dood van zijn vader. De bewegingstaal is hoekig, pulserend en explosief en gezet op muziek van Tori Amos: onrustige armbewegingen vangen de onpeilbare emotie van rouw.

Andrew Skeels

Geïnspireerd door Johannes Brahms’ Alto Rhapsody en Winter Journey in the Harz van Johann Wolfgang von Goethe, is Brocken Spectre, een intieme reflectie op verdriet, transcendentie en de paradox van de menselijke ervaring.

Alexander Ekman

De Zweedse choreograaf Alexander Ekman daagt het publiek met Cacti (2010) op amusante wijze uit om na te denken over moderne dans als hogere kunstvorm. Zestien dansers staan gevangen op enorme tegels, terwijl ze rennen, vallen, kronkelen en proberen te ontsnappen aan hun onzichtbare gevangenissen, op muziek van Haydn, Beethoven en Schubert.

“Prachtig hoe Goecke hier een onpeilbare emotie van verse rouw versus onhandig medeleven vangt. Je hoeft het niet erin te lezen. Je kunt ook gewoon genieten van dit spervuur aan verkrampte, hoekige, roffelende bewegingenexplosies.”

– De Volkskrant ★★★★★ (over The Big Crying, Marco Goecke)

“Onnavolgbaar zijn de groepsstukken waarin spatgelijke synchroonbewegingen associaties oproepen met hortende, stotende en net wat te snel afgespeelde zwijgende films.”

– Parool (over The Big Crying, Marco Goecke)

“Zelfs bij al die emoties valt het op hoe meesterlijk Goecke het grote ensemble van negentien dansers regisseert in een naadloze aaneenschakeling van grotere en kleinere formaties… een genot om naar te kijken.”

– NRC ★★★★ (over The Big Crying, Marco Goecke)

“In een speelse, humoristische choreografie van Alexander Ekman is Cacti een prikkelende en spannende performance”

– Theaterkrant (over Cacti van Alexander Ekman)

“In Cacti levert de jonge Zweedse choreograaf Alexander Ekman … hilarisch commentaar op het intellectuele gehalte van dans als Hoge Kunst. Dat doet hij geraffineerd, met gevoel voor humor, tempo, muziek, energie en totaalbeeld.”

– de Volkskrant ★★★★ (over Cacti van Alexander Ekman)

Website Nederlands Dans Theater

Now here, Now always, a triple bill evoking a virtuosity of expression from the dancers of NDT 2, features work by long-time NDT-collaborators Marco Goecke and Alexander Ekman and Andrew Skeels.

Marco Goecke

The Big Crying might be Marco Goecke’s most personal work that begun in the Autumn 2020, shortly after the death of the choreographer’s father. The movement language is angular, drumming and explosive in an overwhelming crossfire to the songs by Tori Amos; nervous, trembling arm movements like fluttering butterfly wings capture the unfathomable emotion of mourning.

Alexander Ekman

With Cacti Ekman amusingly challenges the audience to reflect on modern dance as a higher art form and offers a comment on the experience of what can be labelled as ‘high art’. Sixteen dancers stand trapped on oversized scrabble tiles, as they run, fall, writhe, and try to escape their invisible prisons, only to eventually each acquire a cactus. What does it all mean? Cacti is a gleeful parody of art’s greater excesses. A string quartet situated on stage performs music by Joseph Haydn, Ludwig van Beethoven, and Franz Schubert, while the dancers become the instruments of the quartet, resulting in a rhythmical ensemble. Cacti was nominated for a Zwaan Award for ‘most impressive dance production’.

Andrew Skeels

Inspired by Johannes Brahms’ Alto Rhapsody and Winter Journey in the Harz by Johann Wolfgang von Goethe, Brocken Spectre, with an original composition by Julien Tarride, is an intimate reflection on grief, transcendence, and the paradox of the human experience.

Binnenkort bij SPOT

Panama Pictures

Panama Pictures

za 31 janSPOT/Stadsschouwburg

Wat blijft er over als de grond onder je voeten verdwijnt?

Meerdere armen en handen die omhoog reiken tegen een donkere achtergrond, verlicht door paarsblauw licht.

ICK Dans Amsterdam

vr 13 febSPOT/Stadsschouwburg

Het podium in vuur en vlam tijdens een ritueel van beweging en energie

Scapino Ballet Rotterdam

Scapino Ballet Rotterdam

di 17 febSPOT/Stadsschouwburg

De kracht van vrouwelijke makers in twee nieuwe choreografieën

Soon at SPOT

Een groep van vier mensen poseren in een semi-donkere ruimte met een zachte achtergrondverlichting.

Chartreuse

do 5 febSPOT/Lutherse Kerk

Electronic beats and melancholic melodies in a beautiful setting

Een man met halflang haar leunt met zijn hoofd tegen een viool, terwijl hij diep in gedachten is.

Noord Nederlands Orkest

vr 13 febSPOT/De Oosterpoort

An evening of pure romance

Een persoon met krullend haar zit op een sofa voor een wand met een retro patroon.

Raoul Steffani & Severin von Eckardstein

wo 15 aprSPOT/De Oosterpoort

From a dreamy walk in the woods to the deep valleys of lost love

Stories

Terugblik: Pé & RinusfeestjeTerugblik: Pé & Rinusfeestje
Terugblik: Pé & Rinusfeestje

Terugblik: Pé & Rinusfeestje

- Pé & Rinus zetten De Oosterpoort op zijn kop

Portret van een persoon met wit haar, dramatische make-up en een witte vachtjas tegen een felrode achtergrond.
Interview

Acteur en zanger Maarten Heijmans over Die Dreigroschenoper

- NIEUW, UITDAGEND EN SCHUREND

Acteur Yannick Jozefzoon over King Cannabis

Acteur Yannick Jozefzoon over King Cannabis

- Getting high and feeling low

kerstboom bestaande uit SPOT logo
Nieuws

SPOT Aftelkalender

- Open van 1 t/m 24 december elke dag een vakje en laat je verrassen!

Het jaar van Guy Weizman en Roni Haver

Het jaar van Guy Weizman en Roni Haver

- 2025, een jaar vol hoogtepunten

Een groep vrolijke mensen poseert tegen een roze achtergrond, gekleed in felgekleurde outfits.
Long read

Cabaretier Yora Rienstra over Vrouwejaars

- Een avond vol herkenning en heel veel lachen

Nieuws en event-updates elke (twee) week in je mail? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Maak een keuze
Alle velden zijn verplicht

Volg SPOT

    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
    • SPOT Muziek
    • SPOT Theater
    • SPOT Klassiek
SPOT Groningen050-3680111info@spotgroningen.nl
  • FAQ
  • Privacy, cookies & voorwaarden
  • Toegankelijkheid