Martin Kohlstedt
Duitse neoklassieke pianist en componist
Martin Kohlstedt maakt betoverend mooie neoklassieke muziek die doet denken aan het werk van Nils Frahm en Ólafur Arnalds. De Duitse componist/pianist verwierf bekendheid met het albumduo Tag (2012) en Nacht (2014). Van beide platen verscheen ook een remix-/reworkversie. Want Kohlstedt exploreert graag het elektronische domein. Niet voor niets componeert hij ook muziek voor games.
Ströme
Martin Kohlstedt zocht in 2019 de samenwerking met het Leipzich Gewandhaus Chorus op. Samen met hun zeventig zangers en hun artistiek leider Gregor Mayer maakte hij zijn nieuwe album Ströme (stromingen). Het resultaat is pure dynamiek, gekenmerkt door zowel monumentale botsingen en zachte toenadering. Op geen enkel moment wordt Ströme geïntimideerd door conventionele opvattingen over wat klassieke muziek zou moeten zijn.
Kohlstedt Live
Live geeft Kohlstedt een totaal nieuwe dimensie aan zijn werk. Hij improviseert en experimenteert er op los en voegt continue nieuwe elementen toe aan zijn modulaire composities. Hierin maakt Martin gebruik van o.a. een klassieke piano, een Fender Rhodes, synthesizers en beats. Op het podium laat hij zich leiden door zijn publiek, de omgeving waarin hij speelt en vooral zijn intuïtie. Daardoor zullen zijn optredens nooit hetzelfde klinken als op plaat.hij speelt en vooral zijn intuïtie. Daardoor zullen zijn optredens nooit hetzelfde klinken als op plaat.
”Zijn optredens zitten vol met mysterie, blijdschap en enthousiasme.” (The Tehran Times)
Martin Kohlstedt makes enchantingly beautiful neo-classical music that reminds of work of Nils Frahm and Ólafur Arnald. The German composer/pianist gained fame with the album duo Tag (2012) and Nacht (2014). Both albums were released as a remix/rework version too. Because Kohlstedt likes to explore the electronic domain, for example with the music he composes for games.
Ströme
Martin Kohlstedt sought collaboration with the Leipzich Gewandhaus Chorus in 2019. Together with its seventy vocalists and their artistic leader Gregor Mayer, he created his new album Ströme (flows). The result is pure dynamics, characterised by both monumental clashes and soft advances. Ströme is not for a single moment intimidated by conventional views about what classical music should be.
Kohlstedt Live
Kohlstedt gives a whole new dimension to his work when playing live. He improvises and experiments relentlessly and constantly adds new elements to his modular compositions. Martin uses among others a classical piano, a Fender Rhodes, synthesizers, and beats to do so. On stage he is guided by his audience and the environment he finds himself in, but mainly by his intuition. His performances will therefore never sound the same as his records.