Introdans

Introdans

Gek gezicht (6+)

Introdans

Gek gezicht (6+)

  • Zondag 19 april 2020
  • SPOT/Stadsschouwburg, Turfsingel 86
  • 14:30 start programma
  • (Tijden onder voorbehoud)

In de vrolijke, doldwaze familievoorstelling GEK GEZICHT richt Introdans de schijnwerpers op choreografen Alexander Ekman en David Middendorp. De twee dansmakers zijn internationaal succesvol, hebben een heel eigen stijl en staan beiden bekend om de heerlijke, aanstekelijke humor in hun producties.

De Zweed Alexander Ekman wordt vooral geroemd om zijn meesterlijke timing en de theatrale gekkigheid in zijn choreografieën. In GEK GEZICHT danst Introdans zijn Swingle Sisters en (voor het eerst in de integrale versie) Whim. Het werk van David Middendorp trekt de aandacht vanwege de unieke wijze waarop deze jonge Nederlander dans en animatie combineert. Voor GEK GEZICHT creëert Middendorp een nieuw duet. Daarnaast is zijn Blue Journey te zien en het voor Introdans nieuwe Face Machine.

Kids Box €5,50

Een box gevuld met popcorn, een lolly, drinken en een kleine verrassing. Bestellingen kunnen op vertoon van aankoopbewijs worden afgehaald bij de garderobe.

Swingle Sisters – choreografie Alexander Ekman
Het prijswinnende Swingle Sisters is een van de vroege werken van Ekman. De basis lijkt simpel: Ekman laat drie danseressen, gezeten aan een rijdende tafel, in een strak ritme hardop hoesten. Maar de hilarische manier waarop de Zweed dit idee heeft uitgewerkt, getuigt van een groot en eigenzinnig talent. Swingle Sisters werd oorspronkelijk gemaakt voor het Internationale Choreografenconcours in Hannover, waar het meteen twee prijzen won.

Whim – choreografie Alexander Ekman
Ekmans fantastische gevoel voor humor en timing komen in het komische Whim perfect tot uiting. Thema van de choreografie is onze eeuwige drang om erbij te willen horen. Op een gewaagde, swingende muziekcollage laat Ekman de dansers allerlei rare capriolen uithalen, koddige pasjes maken, flarden tekst spreken en heel veel gekke bekken trekken. Maar hoe mal de dansers ook doen, Whim vraagt van de uitvoerders een opperste concentratie en bijna militaire precisie. Eerder al presenteerde Introdans de stoelenchoreografie uit Whim in het programma SO YOU THINK YOU CAN STOELENDANS, dat werd onderscheiden met een Zilveren Krekel. Nu brengt Introdans voor het eerst de complete choreografie.

Blue Journey – choreografie David Middendorp
Speciaal voor Introdans creëerde David Middendorp in 2008 Blue Journey. De choreografie opende wereldwijd de deuren voor de jonge Nederlander. Zo behaalde hij met een bewerkte versie van het stuk de halve finale van America’s Got Talent en betoverde zo miljoenen televisiekijkers. Jurylid Howard Stern zei na het optreden: ‘I believe we have been ‘Middendorfed’. It is the best dance ever in the show.’ Nu is Blue Journey in zijn originele versie opnieuw bij Introdans te zien. De choreografie toont in optima forma Middendorps uitzonderlijke talent om expressieve live-dans en videoanimaties te combineren tot magische en poëtische beelden. Op de video zien we schaduwen van de dansers, soms gelijk bewegend met de ‘echte’ dansers, maar vaker maken de schaduwen het onmogelijke mogelijk. Zo zien we een ‘reus’ horizontaal over het filmdoek schuiven en honderden ‘minimensjes’ als regendruppels uit de lucht vallen.

Face Machine – choreografie David Middendorp (Introdans-première)
Nieuw voor Introdans is Middendorps Face Machine, geïnspireerd op het inmiddels alom bekende fenomeen van de ‘selfie’. Ons gezicht staat symbool voor de persoon die we overal op social media laten zien. Middendorp maakte daarom een choreografie speciaal voor het gezicht. Dat gezicht (van steeds een andere danser) wordt immens groot op het achterdoek geprojecteerd, waardoor het lijkt alsof de andere dansers over het gezicht heen dansen, rollen en lopen. Dat leidt tot hilarische scènes, zoals wanneer het grote gezicht het lichaam van een liggende danser als een lolly aflikt.

Wereldpremière – choreografie David Middendorp
Naast dit voor Introdans nieuwe Face Machine maakt Middendorp speciaal voor GEK GEZICHT ook een nieuw duet. Afgaande op zijn eerdere duetten zal dat opnieuw een bijzondere mix opleveren van poëzie en romantiek enerzijds en komedie en slapstick anderzijds. Een niet-alledaagse combinatie, zo beseft Middendorp. Maar wel één die bij hem past. “Ik vind het fijn wanneer er een zekere onderlaag in mijn choreografieën zit, dat ze niet alleen om te lachen zijn.”