Humbird
TakeRoot presents: schoonheid in twijfelen en speelsheid
TakeRoot presents: beauty in hestitation and playfulness
Het voelt goed om gelijk te hebben. We hunkeren naar de voldoening, het gemak. Maar hoe zit het als je niet zo zeker bent? Als je wankel, boos, beïnvloedbaar bent en toch je best doet? Er zit iets verfrissend menselijks in die onzekerheid; in de moed om het te proberen, zelfs als je het mis hebt. Dit is de kern van Humbirds derde volledige album, Right On, een radicale ethos in dit zeepkistentijdperk, en een inspanning die de moeite waard is om de versterkers voor open te draaien, resulterend in de meest elektrische, speelse en energieke plaat van het project tot nu toe.
Siri Undlin (de songwriter achter de naam) en haar collega’s namen live en op tape op gedurende twee benauwde weken in Eau Claire, Wisconsin. Voor een verzameling nummers die niet bang zijn voor ambiguïteit, is het muziek die zijn tanden blootlegt. Woede en ontzetting sissen als reactie op de actuele gebeurtenissen. Hartzeer voelt als schuurpapier, terwijl wilde bloemen wiegen en wiegen in een steeds groter wordend universum. Geproduceerd door Shane Leonard en met vaste bijdragers Pat Keen (bas, synth, percussie) en Pete Quirsfeld (drums en percussie), tonen de meeste nummers het vastberaden rocktrio, een voortzetting van de beschouwende folkbespiegelingen van Undlins eerdere releases. Toch bevat Right On vriendelijke knipogen naar de meer grillige, soundscape-achtige improvisaties die het publiek van een Humbird-optreden mag verwachten – geëlektrificeerde, rauwe, Midwest Americana met een vleugje magisch toverstof.
Voor zowel trouwe fans als nieuwe luisteraars is Right On een ondeugend en vriendelijk aanbod: een heleboel nummers die niet bang zijn om te koesteren in de volkomen alledaagse en tegelijkertijd ondraaglijke mogelijkheid dat we soms gelijk hebben, vaak ongelijk, maar dat muziek ons hoe dan ook kan ontmoeten waar we zijn en ons onderweg gezelschap kan houden.

TakeRoot presents
Roots, country en soortgelijke stromingen met respect voor het rijke Amerikaanse muzikale erfgoed. Bekijk hier alle TakeRoot presents concerten.
It feels good to be right. We crave the satisfaction, the ease. But what about when you’re not so sure? When you’re unsteady, angry, swayable, and doing your damned best anyway? There’s something refreshingly humane about that uncertainty; about having the guts to try, even if you might be wrong. This is the central tenant of Humbird’s third full-length album, Right On, a radical ethos in this soap-box age, and an effort worth turning up the amps for, resulting in the project’s most electric, playful, mettled record yet.
Siri Undlin (the songwriter behind the moniker) and her collaborators tracked live and to tape over the course of two muggy weeks in Eau Claire, Wisconsin. For a collection of songs unafraid of ambiguity, it’s music that bares its teeth. Anger and dismay sizzle in response to current events. Heartbreak feels like sandpaper, while wildflowers bob and sway in an ever-expanding universe. Produced by Shane Leonard and featuring regular contributors Pat Keen (bass, synth, percussion) and Pete Quirsfeld (drums and percussion), the majority of the songs showcase the locked-in rock trio, a progression from the contemplative folk musings of Undlin’s previous releases. Even so, Right On incorporates friendly winks to the more whimsical, soundscape-y improvisations that audiences have come to expect from a Humbird performance – electrified, gritty, Midwest Americana with a little magic fairy dust thrown in.
For loyal fans and new listeners alike, Right On is a mischievously kind offering: a whole heap of songs that are unafraid to bask in the perfectly ordinary and also excruciating possibility that sometimes we’re right, often we’re wrong, but no matter what, music can meet us where we’re at and keep us company along the way.



















