Cia Hiato (Brazilie)

Cia Hiato (Brazilie)

O Jardim

Cia Hiato (Brazilie)

O Jardim

  • Dinsdag 11 februari 2014
  • start programma
  • (Tijden onder voorbehoud)

Klik hier voor een interview met Leonardo Moreira uit onze Agenda.

Inleiding om 19:45

Inleiding om 19:45

Voorafgaand aan deze voorstelling is een gratis inleiding met regisseur en theatermaker met Leonardo Moreira. Deuren gaan om 19.30 uur open. Reserveren verplicht via internet bij de bestelling of bel de kassa op 050-3680368.

Ervaar daar hier Theater

Ervaar daar hier Theater

Deze voorstelling is onderdeel van ‘Ervaar daar hier theater’. Dankzij een krachtenbundeling presenteert een groep theaters komend seizoen vier bijzondere theater en dansvoorstellingen uit regio’s met theatertradities waarmee het Nederlandse publiek niet of nauwelijks bekend is. 

Extra informatie

Extra informatie

Wij presenteren het komende seizoen weer een reeks opzienbarende internationale producties.

Prijswinnend Braziliaans theater
‘O Jardim’ is een met prijzen overladen theatervoorstelling van het Braziliaanse Cia Hiato. Het verhaal gaat over een bejaarde man, zijn ex-vrouw, dochters en kleinkinderen, met elk hun verleden en soms totaal tegengestelde herinneringen aan één en hetzelfde voorval. Het geheugen van de man hapert steeds vaker. Verhaallijnen doorkruisen en overlappen elkaar, botsen soms en vormen een gelaagde werkelijkheid waarin ieder zijn eigen waarheid koestert – een thematiek die doet denken aan Tsjechovs toneelstuk ‘De Kersentuin’. Het publiek zit aan drie kanten van het toneel, dicht op de huid van de spelers, die in dit stuk voor een groot deel hun eigen geschiedenis vertellen.  

Toneel-op-toneel, met Nederlandse boventiteling.

———————————————-

The theatre performance ‘O Jardim’ is based on personal memories of the Brazilian writer/director Leonardo Moreira and the actors. The still young Moreira has already won all the prizes one can win in Brazil and surrounding countries. ‘O Jardim’ is about an elderly man, his ex-wife, daughters and grandchildren, each with their own past and sometimes completely opposite memories about the same event. Several storylines cross and overlap one another, sometimes collide and form a layered truth. The cardboard boxes, with which the actors continually rearrange the stage, symbolize the memory but sometimes also reveal themselves to be Pandora’s boxes. Some things are better left unknown… The audience is seated at three sides of the stage, close up to the performers.                                                          

“Most of all, what impresses is how O Jardim can turn an experience that few have had, the close familiarity with Alzheimer’s, into something universal – as if you were actually in the disease, difference, essence of each one in the audience.”

★★★★ Nelson de Sá – Cacilda Blog – Folha de São Paulo Newspaper

“More than symbols the boxes appear as concrete objects where spring memory triggers. If the myth of Pandora’s box shows the dangers of searching the secrets of human soul, O Jardim is not afraid of recognition by recall.”

★★★★ Luiz Fernando Ramos – Folha de São Paulo Newspaper

The garden is, in a sense, a play about death: Of a time, a place, an atmosphere of relations. The moments of happiness remain alive ‘only’ in each of the characters, destabilized by mismatch between past and present, although this comparison is imbued with subjectivity.

★★★★ Daniel Schenker – Questão de Crítica Magazine

Throughout the process, the actors-creators have searched their memories and took testimonials and personal belongings to the stage which are associated with collected research material in interviews in elderly homes and groups. What emerges from this fusion is an interesting game between fiction and reality. The life transmutation into art takes place the way it should be: universalizing themes.

★★★★ Renato Forin Jr. – Londrina International Festival