Charles Pas
Requiem for a Young Soul
Indringende, filmische dansperformance over het verwerken van onverwacht verlies
Requiem for a Young Soul is een indringende, filmische dansperformance over hoe het verwerken van onverwacht verlies kan leiden tot intimiteit en weerbaarheid.
Rouw is onzichtbaar, maar zit in elk lichaam. In Requiem for a Young Soul wordt het publiek meegenomen in een intense, fysieke en zintuiglijke trip door wat we niet in woorden kunnen vatten. Raadselachtige visioenen, licht dat versplintert en weerkaatst, schaduwen in het donker. Een groot gemis belichaamd in een krachtig, liefdevol gebaar.
Twee dansers bewegen tussen herinnering en realiteit, vastgelopen in verlies, zoekend naar elkaar. Begeleid door een atmosferische soundtrack met shoegaze en melancholische post-rock ontvouwt zich een hallucinerende reis: zowel spelers als publiek worden meegenomen in een ruimte waar verleden en heden samenvallen.
Hoe hou je een herinnering levend? Waar vind je kracht als het gewicht van verlies op je schouders drukt?
‘Young Spirits Never Die’
– Yann Bronder
Over Charles Pas en Rint Mennes
Charles Pas is een performancekunstenaar met een sterk fysieke signatuur. In zijn emotioneel en fysiek uitdagende voorstellingen en spel zoekt hij naar de echtheid van het mens-zijn; een echtheid die onder druk staat in een steeds ongrijpbaardere maatschappij. Charles maakt een stormachtige ontwikkeling door; zijn voorstellingen worden goed ontvangen en in 2025 bekroond met onder andere een nominatie voor de BNG theaterprijs.
Rint Mennes is muziekproducent en componist. Met een elektro-akoestische benadering componeert hij experimentele klanklandschappen die een grote gevoeligheid voor de narratieve kracht van geluid uitdrukken. Door het toepassen van foley-technieken en het integreren van omgevingsgeluid, produceert hij filmische composities waarin hij speelt met de balans tussen naturalisme en sentiment. Rint ontwikkelde samen met Charles het concept van de voorstelling.
“Charles Pas brengt een enorme dynamiek en variatie aan in een ogenschijnlijk simpele beweging. Hij toont zich daarin een bijzonder trefzekere theatermaker die zijn publiek volop aanzet zelf te duiden en te voelen.” – ★★★★ Volkskrant
regie: Charles Pas en Rint Mennes | spel: Melyn Chow en Pleuni Veen | licht- en decorontwerp: Thomas Glorieux | compositie: Rint Mennes | kostuum: Pleuni Veen
Grief is invisible, yet it resides in every body. With Requiem for a Young Soul, Charles Pas and Rint Mennes take you on an intense, physical, and sensory trip through what cannot be captured in words. Mysterious visions, light that shatters and reflects, shadows in the dark. An act of remembrance for those we have lost.
Two dancers move between memory and reality, caught in loss, searching for each other. Accompanied by an atmospheric soundtrack of shoegaze and melancholic post-rock, a hallucinatory journey unfolds: performers and audience alike are drawn into a space where past and present converge.
How do you keep a memory alive? Where do you find strength when the weight of loss presses on your shoulders?
“Young Spirits Never Die”
— Yann Bronder
About Charles Pas and Rint Mennes
Charles Pas is a performance artist with a strongly physical signature. In his emotionally and physically demanding performances, he searches for the raw truth of being human; a truth increasingly under pressure in an ever more elusive society. Charles is undergoing a remarkable artistic development; his performances are well received and have been recognized with, among others, a nomination for the BNG Theater Prize.
Rint Mennes is a music producer and composer. With an electro-acoustic approach, he creates experimental soundscapes that reveal a deep sensitivity to the narrative power of sound. By applying foley techniques and integrating environmental sounds, he produces cinematic compositions that play with the balance between naturalism and sentiment. Together with Charles, Rint developed the concept of the performance, where music and movement stand on equal footing.
“Charles Pas brings striking dynamism and variation to a seemingly simple movement. He proves himself to be an exceptionally precise theater-maker who compels his audience to interpret and feel for themselves.” — ★★★★ Volkskrant