BarokOpera Amsterdam

BarokOpera Amsterdam

Dido & Aeneas, Liefde en Hel

BarokOpera Amsterdam

Dido & Aeneas, Liefde en Hel

  • Dinsdag 18 maart 2014
  • start programma
  • (Tijden onder voorbehoud)
  • Dinsdag 18 maart 2014
  • start of event
  • (Times are subject to change)

Muzikale leiding: Frédérique Chauvet • regie: Sybrand van der Werf • sopraan: Wendy Roobol en Caroline Cartens (Dido) • countertenor: Jan Kullman • tenor: Mattijs Hoogendijk en Joost van Velzen (Aeneas) • bariton: Pieter Hendriks • viool: Mariette Holtrop en Jan-Pieter van Coolwijk • altviool: Agnieszka Swiatkowska en Niek Idema • basse de violon: Anita Gluyas • fluit: Frédérique Chauvet • hobo: Alayne Leslie • klavecimbel: Claude Meneux-Poizat • theorbe: Elly van Munster

Inleiding om 19:15

Inleiding om 19:15

Voorafgaand aan deze voorstelling is een gratis inleiding. Deuren gaan om 19.00 uur open. Reserveren verplicht via internet bij de bestelling of bel de kassa op 050-3680368.

Sprankelende Purcell
‘Dido en Aeneas’ is een van Purcells meest bekende en geliefde werken. Het is het verhaal van de uit Troje gevluchte held Aeneas, die na een schipbreuk aan de Afrikaanse Noordkust aanspoelt. Daar wordt hij ontvangen door koningin Dido, stichtster van de stad Carthago, die hij na een korte, maar hevige liefdesaffaire weer verlaat. Niet omdat de goden hem daartoe dwingen in het oorspronkelijke verhaal van Vergilius, maar omdat een boze tovenares hem dat doet geloven.
In het tweede deel van onze voorstelling volgen we Aeneas op zijn verdere omzwervingen, waarbij hij ook de onderwereld aandoet. Daarbij liet BarokOpera Amsterdam zich inspireren door bijvoorbeeld Dantes ‘Divina commedia’, maar putte ook uit een bonte keur van hellescènes, zoals die in het barokrepertoire rijkelijk vertegenwoordigd zijn. Het Aeneasverhaal wordt onderbroken door een lichtvoetig intermezzo, gebaseerd op onder meer de scene over de dronken dichter uit ‘The Fairy Queen’ van Purcell.

Nederlands gesproken teksten, gezongen gedeelten Nederlands boventiteld. Vanaf de tweede rang kunnen wij u helaas niet garanderen dat u vanaf elke plaats volledig zicht heeft op de boventiteling.

“Het orkest sprankelt in Purcells muziek met zijn zielsmeltende harmonische wendingen en zijn telkens weer verrassend verspringende lijnen.”

★★★★ de Volkskrant