Amsterdam Sinfonietta
Intieme juwelen
LET OP: locatie Grand Theatre
muziek Michel van der Aa – Memo en Oog | Richard Strauss – Prelude uit ‘Capriccio’ | Johannes Brahms – Strijksextet nr. 2 in G opus 36 viool Candida Thompson en Jacobien Rozemond | altviool Daniel Bard en David Marks | cello Kaori Yamagami en Örs Köszeghy
Intieme juwelen
In de afgelopen jaren prijkte het werk van Michel van der Aa veelvuldig op de programma’s van Amsterdam Sinfonietta. Na een Europese tournee met de ‘video-opera’ Up-close en de Nederlandse première van de 3D opera Sunken Garden in het Holland Festival, speelt het ensemble nu twee korte, theatrale werken: Memo en Oog. In beide stukken staat het gevecht centraal tussen de musicus en zijn alter ego. Bij Memo zijn de protagonisten een violist en een cassetterecorder, bij Oog betreft het een cellist versus elektronica. Ook Richard Strauss was in zijn tijd een geliefd operacomponist. Van hem klinkt het voorspel voor zijn laatste opera Capriccio. Tot slot klinkt Brahms zijn Tweede strijksextet, een soort afscheidsbrief aan Agathe von Siebold. Na een verbroken verloving met haar vereeuwigde Brahms haar initialen in het hoofdmotief van dit romantische werk.
Met een ensemble van 22 strijkers onderscheidt Amsterdam Sinfonietta zich van de gangbare orkesten. Candida Thompson leidt het ensemble vanaf de eerste stoel. Zonder dirigent spelen vergt een grote inzet, betrokkenheid en hoog niveau van alle musici. In het ensemble hebben de musici dan ook allemaal solistische kwaliteiten. In dit programma treedt het ensemble op in kleine bezetting. vanaf de eerste stoel. Zonder dirigent spelen vergt een grote inzet, betrokkenheid en hoog niveau van alle musici. In het ensemble hebben de musici dan ook allemaal solistische kwaliteiten. In dit programma treedt het ensemble op in kleine bezetting.
Proefkamermuziek: een rijk palet aan klanken, smaken en geuren Internationaal vermaarde ensembles geven acte de présence in de Der Aa-kerk en het Grand Theatre. Na de informele optredens van circa vijf kwartier wordt er heerlijke wijn geschonken en is het tijd voor napraten, samen met de musici. Er is alle ruimte voor ontdekkingen en ontmoetingen in deze serie van het goede leven. In Groningen is er proefkamermuziek op 2 oktober, 22 november, 6 februari en 30 mei. Georganiseerd door de ensembles, Grand Theatre Groningen, Der Aa-kerk en De Oosterpoort.
Jonathan Jeremiah
Influenced by the classic songwriting of John Martyn, Scott Walker, and Serge Gainsbourg, London-born Jonathan Jeremiah’s authentic timeless sound combines gritty acoustic R&B with folk-tinged soul. Born in London to an Anglo-Indian father and Irish Catholic mother, he began performing at the age of 14 after developing a deep rich baritone voice. In 2011 Jonathan released his debut album, ‘A Solitary Man’ which charted at number 3 in The Netherlands and went on to achieve gold status. The majority of the album was written in Jonathan’s early 20s while travelling across the US, finessing the growing cache of songs that were emerging from personal heartache. Returning to London, Jonathan got a job at Wembley Arena as a security guard and spent every penny he could on the subsequent, painstakingly self-produced recordings. In addition, he hired Jules Buckley, founder of the Heritage Orchestra, to arrange his songs. Two further albums followed, 2012’s ‘Gold Dust’ and 2015’s ‘Oh Desire’, both of which consolidated his audience, especially in mainland Europe, and earned him further accolades, not least a phone call from legendary James Bond composer John Barry, who offered to write with him. 2018 saw Jonathan release his 4th studio album ‘Good Day’ which includes singles ‘Mountain’, ‘Good Day’ and ‘U-Bahn (It’s Not Too Late For Us)’ and also embark on his biggest headline tour to date across mainland Europe.